Volvo Cars första bilmärket i SteelZero: ”Goda nyheter för miljön”

Volvo Cars blir den första biltillverkaren som går med i SteelZero-initiativet. Ståltillverkning är en stor källa till bilindustrins koldioxidutsläpp, och stod för i genomsnitt 33 procent av de totala produktionsrelaterade utsläppen för en ny Volvobil 2021. 
– En hållbar ståltillverkningsstrategi är inte bara goda nyheter för miljön. Det är också bra för vår affär eftersom det begränsar vår exponering för framtida klimatrisker och regelverk, säger Kerstin Enochsson, chief procurement officer på Volvo Cars.

Syftet med SteelZero är att öka efterfrågan på fossilfritt stål och att snabba på övergången till koldioxidneutralitet inom den globala stålindustrin.

Genom att ansluta sig till SteelZero förbinder sig Volvo Cars att följa stränga CO2-baserade anskaffningskrav senast 2030. År 2050 ska allt stål som Volvo Cars anskaffar ha nettonollutsläpp, vilket är i linje med företagets ambition att vara klimatneutralt 2040. Ståltillverkning är en stor källa till bilindustrins koldioxidutsläpp, och stod för i genomsnitt 33 procent av de totala produktionsrelaterade utsläppen för en ny Volvobil 2021. Globalt står ståltillverkningen för cirka 7 procent av alla utsläpp av växthusgaser.

 – Vi är glada över att ha anslutit oss till SteelZero-initiativet och vi stödjer initiativets ambitioner att förändra stålindustrin. Genom att signalera vår efterfrågan på ansvarsfullt anskaffat stål, tillverkat med låga eller inga koldioxidutsläpp, vill vi bidra till att öka tillgången inom vår sektor, säger Kerstin Enochsson

Jen Carson, head of industry på Climate Group: – Att Volvo Cars ansluter sig till SteelZero är ett viktigt steg och markerar en förändring i den globala efterfrågan för stål tillverkat med låga eller nettonollutsläpp, och är ett avgörande ögonblick för fordonsindustrin. Den här sektorn har en central roll för att driva på övergången till stål med nettonollutsläpp. Den stödjer skapandet av en internationell koldioxidfri stålmarknad, vilket kan göra det möjligt för sektorn att nå sina egna mål med nettonollutsläpp och leverera en produkt som verkligen ligger i fas med klimatagendan.

SteelZero lanserades av Climate Group i samarbete med ResponsibleSteel, en stålindustriövergripande standard och ett certifieringsorgan som Volvo Cars också kommer att ansluta sig till. Genom ResponsibleSteel får Volvo Cars tillgång till tillförlitlig tredjepartsverifierad och granskad information om sin stålleverantörskedja och relevanta hållbarhetsuppgifter, vilket hjälper till att säkerställa att stålet har anskaffats på ett ansvarsfullt sätt.

Förutom minskade koldioxidutsläpp fokuserar ResponsibleSteel även på andra viktiga frågor i försörjningskedjan för stål, som arbetskraft och mänskliga rättigheter, engagemang med lokala samhällen, vattenanvändning och påverkan på den biologiska mångfalden.

Volvo Cars ambition är att bli klimatneutral senast 2040. Volvo Cars har som mål att vara en helt elektrifierad biltillverkare senast 2030 och man planerar att lansera en helt ny familj elbilar de närmaste åren.

 När det gäller den egna verksamheten har företaget som mål att tillverkningen ska vara klimatneutral senast 2025. Redan nu drivs alla Volvo Cars anläggningar i Europa med 100 procent ren el, och Torslanda-fabriken är helt klimatneutral. I övriga världen drivs Volvo Cars tillverkningsanläggningar i Chengdu och Daqing i Kina också av klimatneutral el.

Förra året introducerade Volvo Cars ett internt koldioxidpris på 1 000 SEK för varje ton koldioxidutsläpp i hela verksamheten, och man blev i och med detta den första biltillverkaren som införde en sådan mekanism som omfattar hela verksamheten.