Volvo breddar sin verksamhet. Nu ska biltillverkaren även bli försäkringsagent. I USA säljs nu både hemförsäkringar och bilförsäkringar.
Volvo Cars har länge varit synonymt med säkerhet. Nu försöker Volvo utöka affärerna med hjälpa av sitt säkehetsrykte. I USA börjar bilmärket nu att kränga försäkringar. Kunder ska kunna teckna både sin bil- och hemförsäkring med hjälp av Volvo. Volvo är inte själva försäkringsbolaget, utan samarbetar med flera stora försäkringsbolag.
Genom Volvoappen och hemsidan blir Volvo en slags jämförelsetjänst för försäkringar. Genom att ha bilen och huset hos samma bolag ska Volvo kunna ge bilägarna rabatt.
– Genom att lansera Volvo Car Insurance Services utvidgar vi Volvo Cars engagemang för säkerhet och enkelhet långt bortom fordonet, Tony Nicolosi, VD och koncernchef för Volvo Car Financial Services.
I Sverige har många bilmärken sina märkesförsäkringar sedan många år tillbaka. Volvo startade Volvia redan 1959, men har numera sålt bolaget till IF. I USA har både Tesla och General Motors startat egna försäkringsbolag. När konkurrensen hårdnar behöver biltillverkarna hitta nya intäktsströmmar där de kan kapitalisera på sitt varumärke.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter