Volvo: Batteriteknik från Kina unik möjlighet

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson öppnar för kinesisk batteritillverkning i Göteborg. Väldigt få utanför Kina har kunskapen som behövs, enligt Volvo-toppen.
– Kinesisk teknologipartner för batteriteknologi är nog ganska trolig, säger Samuelsson i Ekots lördagsintervju.

Volvos vd Håkan Samuelsson är i hetluften som få andra efter den oväntade comebacken till Volvo Cars. I veckan kom beskedet att Volvo ska säga upp över 2000 anställda och konsulter i Sverige, främst ingenjörer och kontorspersonal. Nu talar Håkan Samuelsson ut om läget för Volvo i Ekots lördagsintervju.

– Det är svårt att säga nåt annat än att det är naturligtvis tråkigt för dem. De har säkert fått en stor erfarenhet på Volvo som kommer att vara värdefull när de går vidare. För oss handlar det om att tänka på företagets konkurrenskraft framför allt, säger Håkan Samuelsson.

En stor huvudvärk för Volvo Cars är att de bygger en batterifabrik på Torslanda i Göteborg som de inte har någon användning för. Efter Northvolts konkurs saknar de både finansiär och teknisk kompetens för att bygga batterier i fabriken. Nu öppnar Samuelsson för att en kinesisk partner kan ta plats i fabriken.
– Vi behöver även nån att dela kapacitetsresurser med när det gäller investeringar. Då har vi en möjlighet att inte se för ensidigt på kinesisk teknologi, säger Håkan Samuelsson till Ekots lördagsintervju.

I dag finns det restriktioner och säkerhetsprövningar när kinesiska företag ska etablera sig i Sverige. De måste bland annat uppfylla villkor från Inspektionen för strategiska produkter (ISP).
– När det gäller restriktioner för kinesisk batteriteknologi ser jag ingen anledning för Europa att vara alltför restriktiv, säger Håkan Samuelsson.

Efter att Northvolt gick i konkurs står Volvo utan batteripartner för nya fabriken i Göteborg. Enligt Håkan Samuelsson bör Europa släppa rädslan för kinesiska partners, då få andra har kunnandet.

Enligt Volvochefen finns kunnandet om hur man ska tillverka batterier helt enkelt inte i Europa. Vi har inget annat val än att gå till Kina.
– Kinesisk teknologipartner för batteriteknologi är nog ganska trolig. För det finns faktiskt väldigt få utanför Kina som har det. Vill vi bygga upp det här kunnandet i Europa så tror jag det är kinesiska partner vi ska ta in. Och här har vi en unik möjlighet, säger Håkan Samuelsson.
LÄS MER:

Senaste nytt