Volvo Cars backar och kommer inte att införa en renodlad agentmodell med fasta priser på bilar hos Volvohandlare i Sverige. Istället blir det en kompromiss där till prutning och lokala erbjudanden hos Volvohandlarna finns kvar, kan Carup avslöja.
– Vi har valt att implementera en kombination av agent- och wholesaleavtal, säger Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars Sverige till Carup.
Planen var att Volvo Cars i år skulle byta modell för sina handlare i Sverige. Alla Volvohandlare skulle få en så kallad agentmodell. Det skulle innebära fasta priser på bilarna där det inte går att pruta. Handlarna skulle inte ha ägt bilarna, utan istället förmedlat dem åt Volvo Cars, eller bara levererat bilar som Volvo själva sålt på nätet.
Men nu backar Volvo och gör en viktig ändring för Volvohandlarna och bilköparna. Bland de första att teckna det nya avtalet är Bilia. Istället för en renodlad agentmodell blir det ett ändrat avtal som enligt Volvo Cars är en ”kombination agentmodell och wholesalemodell”. På begriplig svenska innebär det såvitt Carup kunnat utröna att Volvohandlarna både förmedlar bilar som Volvo äger och köper in bilar i partier som handlarna själva säljer vidare. En konsekvens är också att prutning blir kvar.
– Vi har valt att implementera en kombination av agent- och wholesaleavtal. Detta ser vi ger oss den bästa möjligheten att möta våra kunder när och där de vill, för att erbjuda den bästa kundupplevelsen. Det är kundernas efterfrågan som kommer att avgöra vad som säljs direkt eller via Volvohandlare. Modellen innebär att handlarna fortfarande kommer att ha viss flexibilitet gällande priser, säger Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars Sweden.
Enligt Volvo Cars ska inte bilköparna märka någon större skillnad. Tidigare har handlarna ägt bilen du har köpt i bilhallen, men nu verkar det kunna skilja sig från bil till bil. Bilia är bland de första att teckna avtalet, men Volvo bekräftar för Carup att det nya avtalet kommer att gälla alla Volvohandlare i Sverige.
– De nuvarande återförsäljaravtalen för Volvo i Sverige är mer än 10 år gamla. Det har så klart skett en mängd förbättringar och anpassningar i de nya avtalen som bättre speglar nuvarande kundbehov och krav. Detaljer håller vi mellan oss och våra partners och de nya avtalen kommer att gälla för alla Volvohandlare i Sverige. Det är vår förhoppning att våra kunder inte ska märka från en dag till en annan att vi förnyar avtal med våra partners, utan känner oss trygga i att detta kommer att leda till en kontinuerligt förbättrad kundupplevelse.
En av de första handlarna att teckna Volvo Cars Sveriges nya avtal är Bilia som har 18 Volvoåterförsäljare runt om i Sverige. Det nya avtalet träder i kraft från den 1 september 2024. För bilköparna ska det inte bli några direkta och märkbara skillnader, enligt Bilia.
– Vi kommer framemot att ha ett kombinerat agent- och wholesaleavtal som säkrar att Volvo Car Sverige, nu och framåt i tiden, kan möta kunder på det sätt de önskar tillsammans med bland annat Bilia i Sverige, säger Carl Fredrik Ewetz, chef för investerarrelationer hos Bilia AB.
Hur påverkas Bilias marginaler på nybilsaffären i Sverige?
– Vi kommenterar inte detaljer i avtal då det är konfidentiellt, men vi räknar inte med några större förändringar från idag. Vår ingång är att ett närmare samarbete kommer att leda till något bra för alla parter – våra gemensamma kunder, Bilia och Volvo Car Sverige, säger Carl-Fredrik Ewetz.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter