Volvo 940 såld för jättesumma – därför blev den så dyr

En Volvo 940 från 1998 har slagit prisrekord på auktion. Efter en hård budstrid såldes bilen för 300 000 kronor. Det handlar om en helt vanlig Volvo – som bara har gått 903 mil på 24 år. 

En Volvo 940 i sällan skådat skick har nu sålts för rekordpris på Bilweb Auctions. Den extremt lågmälde Volvon har bara gått 903 mil sedan den lämnade fabriken i Torslanda 1998. Men den ser ut att vara helt i nyskick. Bilen såldes för 300 000 kronor, vilket är långt över nypriset 1998. 

Bilen som är lackerad i Passion Red såldes till den första och enda ägaren 1998 i Skåne. Under sina 15 första år kördes bilen bara 719 mil. För att vara på den säkra sidan gav mannen bilen en underredsbehandling och satte en överdagsklädsel på sätena. 

Det handlar sannolikt om en av världens minst körda Volvo 940, och köparen fick den sista bakhjulsdrivna Volvon i ett sällsynt fint skick. Bilen har kvar samma Michelindäck som den fick på fabriken, och verktygssatsen ser ut att vara orörd. Det finns faktiskt några repor på bilens backspeglar.

Priserna blir allt högre på nyare klassiska bilar, särskilt de som är i fint skick. Att en bil rullat så lite som 903 mil är extremt ovanligt, och då kan priserna bli rekordhöga.
–   Moderna klassiker, även kallade Youngtimers, är en av de tydligaste trenderna inom klassikervärlden just nu. Denna 940 är ett utmärkt exempel på en sådan, och kombinationen nyskick och lågt miltal kommer att locka många, säger Hans Hedberg, ansvarig för Volvo Cars Heritage, företagets historiska verksamhet.

1998 var det sista året för Volvo 940 och därmed den sista bakhjulsdrivna Volvon. Detta markerades med att sätta ett ”Classic”-emblem på bakluckan.
 
Under huven sitter den en 2,3-liters motor med lättrycksturbo som knappt är inkörd. Motorn blev 940-köparnas favorit. 135 hästkrafter kom ut från den robusta konstruktionen som var den sista ”rödblocksmotorn” från motorfabriken i Skövde. Namnet kom från motorblockets färg, vilken hängt med sedan 60-talet.



Volvo 940 kom 1991 som en välbehövd uppfräschning av trotjänaren 740. Designarbetet leddes av legendariske Jan Wilsgaard. 940 fick en ny lite rundare bakdel, fronten från 760.