Unik Volvo 940 körd 2466 mil – nu säljs en av de allra sista bilarna

Nästan på dagen 25 år efter att den allra sista Volvo 940:n rullade av bandet i Torslanda – nu säljs en unik 940 Turbo som rullat otroliga 2466 mil på 25 år. Bilen är en av de sista av den älskade Volvomodellen. 
– En modern klassiker, fantastisk bil att äga och bevara, uppger Bilwebauctions.


För 25 år sedan avslutades flera epoker i Volvos historia. Den femte februari 1998 rullade den allra sista Volvo 940:n med fyrcylindrig rödblocksmotor i gjutjärn, bakhjulsdrift och klassisk stel bakaxel av tillverkningsbandet i Torslanda. Nu var det istället framhjulsdrivna bilar mestadels med femcylindriga motorer som gällde. 

Bara några veckor tidigare, i januari 1998, hade en blåmetallic Volvo 940 Turbo tillverkats, ett av de allra sista exemplaren av 940. In i det sista var Volvo 940 så populär att Volvo fått ta in extra personal för att tillverka de sista bilarna. Just det här exemplaret levererades till 51-årig man i Västervik den 30:e januari 1998 från den lokala Volvohandlaren Karlbergs Bil. Om mannen och bilsäljaren uppmärksammade att det var en av de 700 sista tillverkade bilarna av 940-modellen vet vi inte.
– Han använde bilen mycket sparsamt och var rädd om den. Förvarades mestadels i garage när den inte användes, berättar Bilwebauctions som nu säljer den tämligen unika Volvon.

Mannen kom att behålla Volvon så länge han levde och nu säljs bilen av hans dödsbo. Under alla åren kördes bilen inte mer än 2466 mil. Nu finns det därför en unik chans att köpa en nästan ny Volvo 940 Turbo som dessutom är en av de allra sist tillverkade bilarna av 940-modellen. Men på 25 år hinner tidens tand nöta lite även på en Volvo 940, även om den knappt körs. 
LÄS MER: Sista chansen att köpa en ny Volvo V70

Bilen tycks visserligen gå så perfekt som man kan vänta sig , men innertaket hänger lite och på några plastdelar har klarlacken släppt lite grann. Men det är inget stort arbete som behövs för att så bilen i nyskick igen. Bilwebauctions bedömer att den unika lågmilaren ska gå för 110 000 – 130 000 kronor, vilket måste ses som rena fyndet. 

Volvo 940 är en av Volvos mest uppskattade modeller någonsin och betraktas av många som den sista riktiga Volvon, även om bakhjulsdriften snart gör comeback. Bilen dömdes ut redan från start av en i stort sett enig motorpress. Var det här det bästa Volvo kunde åstadkomma på 1990-talet? Många trodde bilen bara var en kort övergångslösning fram till 850-serien som skulle presenteras ett år senare. Men köparna hade en helt annan uppfattning. Många var misstänksamma mot Volvos nya framhjulsdrift och valde den bakhjulsdrivna klassikern. Volvo 940 visade sig också vara svårslagen som taxibil. Modellen kom att leva hela åtta år, fram till 1998. 

Till stora delar var konstruktionen och karossen hämtad från 700-serien som visades redan 1982. Volvos designer Jan Wilsgaard har dock moderniserat och rundat av utseendet på den kantiga karossen. 900-serien fick ett nytt bakparti med sluttande bakruta. Fronten var hämtad från den uppdaterade Volvo 760. Interiören påminde till stora delar om Volvo 740, men instrumentpanelen var ny. 

Under motorhuven satt en gammal bekant konstruktion: Volvos 2,3-litersfyra, men i 940 hade den fått ny kamaxel och nya topplock.  Köparna kunde välja på flera modellvarianter i 940 redan från start. Det fanns förstås både sedan och herrgårdsvagn. GL hade 131 hk, GLT med 155 hk och turbo med 165 hk. 

Det här var en tid långt före touchskärmar och förarstödssystem. Men standardutrustningen var generös redan i GL-modellen, eller vad sägs om inifrån justerbara backspeglar, bältesförsträckare, centrallås, kromad grill, servo, plyschklädsel och varvräknare. GLT- och Turbomodellen hade ABS, diffspärr, aluminiumfälgar och en svart rutgrill. 

Totalt blev det 668 226 bilar tillverkade i Volvo 900-serien. De är fördelade på 478 831 940-bilar och 189 395 bilar i 960/SV90-serien. Forfarande finns över 58 000 bilar av Volvo 900-serien i Sverige.