Volvo 850 R som gått 35 000 mil toppar 280 km/h

En 25 år gammal Volvo 850 R slår många nya bilar på Autobahn. Bilen som gått över 35 000 mil toppar 280 km/h när den testas av AutoTopNL. Med en större turbo har Volvon en turboeffekt som är rena hästsparken.
– Du förväntar dig inte att den plötsligt så galna vågen av vridmoment.

Volvo 850 lanserades för drygt 30 år sedan, men modellen står sig fortfarande bra. Under 1996 introducerade Volvo prestandamodellen 850 R som ersatte de tidigare T-5R-bilarna som populärt kallades T-Gul och T-Röd. 850 R fanns både i sedan- och kombiversion. Bilen hade Volvos berömda 2,3-liters turbofemma på 240 hästkrafter. 

Precis en sådan bil av kombimodell har testats av den nederländska youtubekanalen AutoTopNL. Bilen ägs av en nederländare vid namn Maurice och han har själv gjort prestandauppgraderingarna. Prestandan är dubblerad jämfört med när den lämnade Torslanda-fabriken för 25 år sedan. 

Turbofemman har byggts om med smidda kolvar, smidda vevstakar, dessutom är toppen portad och polerad och har förstås annan motorstyrning. Turbon är en TB6001 Billet Turbo, så den är betydligt större än originalaggregatet från Garrett. Bränslesystemet är uppgraderat och bilen har 1000 cc injektorer. Effekten är 240 hästkrafter mer än original, 480 hästkrafter och vridmomentet är nu 600 Newtonmeter. 
– Så  fyrkantig och så jävla retro. Jag gillar det så mycket det här är såklart också bilen från min ungdom. Jag var sju år när den byggdes, säger youtubern Max. 

Förutom de effektmässiga uppgraderingarna har bilen 355 millimeters bromsskivor med sexkolvsokbromsar, den har också coilovers och Michelin Pilot supersportdäck. Avgasröret är ett så kallat gorillaavgassystem med 200 cellers katalysator. Kopplingen är uppgraderad för att klara all effekt. 

Inte mycket på utsidan avslöjar att den gamla Volvon blivit ett riktigt prestandamonster.

För många är den gamla femman på 2,3 liter ljuv musik för öronen, ett ljud som inte längre går att få på en ny Volvo. Bilen visar sig också vara mycket potent när den testas på Autobahn, trots att kaross och grundmotor gått över 35 000 mil. Den har en galen turboknuff. 

– Vid fyra och ett halv tusen varv per minut går bilen helt galet. Åh det är roligt, jag tror att det här är den bil med den största turbofördröjningen vi någonsin kört. Det är helt galet, du måste gilla att se framåt för att tajma din fulla gas. Du förväntar dig inte att den så plötsligt galna vågen av vridmoment. 

På Autobahn går Volvon mätaren ut helt utan problem, farten är troligen omkring 280 km/h i den gamla Volvon. Från 100 km/h upp till 200 km/h behöver Volvo 9,54 sekunder, vilket är snabbare än en modern Audi RS4.