Volvo 850 kan göra comeback som hypermodern elektrisk kombi. Just nu testar Volvo flera hemliga elektriska kombibilar i Sverige, kan Carup avslöja. Här är en rendering över hur en modern 850 skulle se ut.
Under många år var Volvo mer eller mindre synonymt med kombibilar. I dag består märkets försäljning mer eller mindre enbart av SUV:ar. Det är nästan bara vi svenskar som fortfarande uppskattar kombin.
Men elektrifieringen kan innebära att Volvo måste ta ”herrgårdsvagnen” till heder igen. När Volvo ska bli ett renodlat elbilmärke blir luftmotståndet mycket viktigt. Förra vd:n Håkan Samuelsson berättade att ”Vi behöver lägre bilar med en mer konventionell karossform, men kanske lite mindre fyrkantigt än innan. Dessa låga bilar blir ett tillägg till våra högpositionerade SUV:ar”.
Det gör att kombin inom kort kan få en renässans. Och just nu testkör Volvo flera hemliga elektriska herrgårsvagnar i Sverige. Enligt uppgifter Carup fått om Transportstyrelsens registrering är bilarna 480 centimeter långa, 193 centimeter långa och väger 2300 kg. Det finns också en mindre herrgårsvagn som är 451 cm lång och väger 1700 kg som testas. Måtten stämmer väl med en mellanstor kombibil, dagens V60 är 477 cm lång, den klassiska 855 var 472 cm lång.
Vi vet väldigt lite om Volvos kommande elektriska kombi, men det skulle kunna vara en modern 850. Som av en händelse har den digitala designern Larson Design precis gjort sin tolkning av en sådan 850 och delat med sig av den via Instagram. En ultramodern och elektrisk T-Gul, en betydligt slankare och mer elegant bil än de patentskisser på Volvos nya elektriska SUV som dök upp häromdagen. Trots allt finns det många bilköpare kvar som vill ha slanka och effektiva bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter