Volkswagen har bestämt sig för att ta tillbaka gamla hederliga knappar till sina bilar. Nu ska bilarna bli enklare att använda igen.
– Det är vad kunderna vill ha från Volkswagen, säger vd Thomas Schäfer.
Under en lång rad år har våra bilar mer och mer gått åt att bli rullande dataskärmar. Tesla har gått allra längst och skrotat alla knappar utom två skrollhjul på ratten och en spak för blinkers. Övriga biltillverkare har följt efter. Inte för att det varit bättre för förarna, utan för att varje skrotad knapp sparat pengar.
Nu gör Volkswagen helt om och lovar att återinföra vissa fysiska knappar i sina bilar, åtminstone på ratten. Märkets vd Thomas Schäfer utvecklar den nya strategin i ett inlägg på Linkedin.
– Vi vässar vår portfölj och design, och gör det enklare att använda våra bilar. Till exempel tar vi tillbaka rattar med tryckknappar. Det är vad kunderna vill, skriver Thomas Schäfer.
Volkswagen har tidigare gått långt i jakten på att utesluta gamla hederliga tryckknappar. På elbilen ID.4 och nya Golf finns bara en tryckkänslig list under skärmen som fått mycket kritik. Även ratten har haft tryckkänsliga ytor som många upplevt som svåra att sköta.
Flera tester visar att traditionella förarmiljöer är enklare att sköta än de som enbart består av digitala skärmar. Till exempel visade sig Dacia på flera sätt vara överlägsen Tesla i ett tyskt test. Även Svenska ViBilägare har genomfört ett uppmärksammat test med samma resultat.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter