Volkswagens chef erkänner: Vårt infotainment är för dåligt

Volkswagen erkänner nu att deras infotainmentsystem är för dåligt.
– Under de senaste åren har vi tyvärr skapat lite förvirring i bilen. Du sätter en knapp här och en där, och startknapparna rör sig, säger vd:n Thomas Schäfer. 
Nu ska bilar som redan sålts få nya system – och knapparna i nya bilar görs om. 

Både bilägare och journalister har klagat på förarmiljön i Volkswagens senaste modeller som Golf, ID.3 och ID.4. Klagomålen har varit att systemet laggar, att touchknappar är besvärliga och att vissa knappar inte är belysta i mörker. 

Nu erkänner Volkswagens högsta märkeschef Thomas Schäfer att systen varit för dåliga. Nu ska snabba förbättringar rullas ut och kommande modeller få mer logiska och belysta reglage. 

Volkswagens vd Thomas Schäfer lovar att Golf och ID-bilarna ska få bättre infotainment.

– Vi vet vad vi behöver göra. Vi har fått feedback från kunder, vi har feedback från kliniker och från journalister… De säger: “Du vet att det här inte är bra. Du måste förbättra det här, säger Volkswagens vd Thomas Schäfer till Car Magazine

Redan i vinter kommer kunder som köpt nya Golf eller ID-bilar att få en mjukvaruuppdatering med ett bättre infotainmentsystem. De närmaste 18 månader kommer fysiska förändring att ske på nya modeller som rullas ut. 

– Den nya 3.0-mjukvaran kommer nu. Det kommer inte att vara reglagen och hårdvaran, men mjukvaran kommer att vara ett enormt steg upp under de närmaste veckorna. Hårdvaruförändringarna kommer att ske från början av 2024. Nya rattar kommer nästa är med start i nya Tiguan, säger Schäfer. 

Den tuffaste kritiken har handlat om att kapacitiva knappar inte varit belysta på natten, och varit omöjliga att använda i mörkerkörning. Det ska fixas redan nästa år på nya bilar. 

Enligt Schäfer ska det nya infotainmentsystemet som kunderna snart får ladda hem vara betydligt snabbare och sakna laggningen som många irriterat sig på. 

I framtiden ska kunderna få mer att säga till om och Volkswagen kommer att intervjua fler kunder i olika åldrar och samhällsskikt innan de utformar systemen i sina bilar. Företaget har upptäckt att de egna anställda är partiska när de tycker till om olika saker. Nu ska de mest använda funktionerna lyftas fram i första nivån och få knappar.