Volkswagen introducerar AI-roboten ChatGPT i sina bilar. Chattboten kommer i ID.7, ID.4, ID.5, ID.3, nya Tiguan och nya Passat samt nya faceliftade Golf. ChatGPT ska till exempel kunna svara på fler frågor från föraren.
Volkswagen avslöjar en ny funktion för sina bilar på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, USA. Bilarna från Volkswagen får ChatGPT inbyggt i infotainmentsystemet från och med andra kvartalet i år. Den nya chattboten kommer att erbjudas i ID.7, ID.4, ID.5, ID.3, helt nya Tiguan och helt nya Passat samt nya Golf som på CES presenteras i kamouflerad version.
Dagens röststyrning i Volkswagen är ofta svår att få att fungera, men nu lovar märket att ChatGPT ska förbättra upplevelsen. Infotainmentsystemet prioriterar automatiskt om en fordonsfunktion ska utföras, om en destination ska sökas eller om temperaturen ska justeras. Om förfrågan inte kan besvaras av Volkswagen-systemet vidarebefordras den anonymt till AI och den bekanta Volkswagen-rösten svarar.
ChatGPT får inte tillgång till några fordonsdata; frågor och svar raderas omedelbart för att säkerställa högsta möjliga dataskyddsnivå. Detta underlättas av Cerence Chat Pro som utnyttjar en mängd olika källor, inklusive ChatGPT, för att IDA ska kunna ge korrekta och relevanta svar på nästan alla tänkbara frågor. Funktionen prioriterar också säkerhet och sömlös integration med IDA:s otaliga funktioner, vilket ger användarvänlighet för förarna.
– Volkswagen har alltid demokratiserat innovationer och gjort dem tillgängliga för många. Det är helt enkelt inbäddat i vårt DNA. Som ett resultat av detta är vi nu den första volymtillverkaren som gör denna innovativa teknik till standard i bilar från kompaktsegmentet och uppåt. Tack vare den sömlösa integrationen av ChatGPT och ett starkt samarbete med vår partner Cerence erbjuder vi våra förare mervärde och direkt tillgång till det AI-baserade verktyget. Det understryker också den innovativa styrkan hos våra nya produkter, säger Kai Grünitz, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för teknisk utveckling.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter