Vinnarna och förlorarna på svenska bilmarknaden 2020: ”Speciellt år”

Fem bilmärken har tappat mer än halva sin försäljning i Sverige i år. 
Mazda har rasat 67 procent – mer än 3500 bilar. 
Men det finns vinnare trots coronaraset. 

Svenska nybilförsäljningen har minskat med över 16 procent i år. Nu när året går mot sitt slut går det att se vilka som är vinnare och förlorare. De allra flesta märken har tappat rejält i försäljning, men det finns undantag. Porsche lyckas med konststycket att öka sin försäljning med 10 procent. En stor anledning är nya elbilen Porsche Taycan. 

– Våra kunder brukar inte vara så konjunkturkänsliga, vi har sett även vid tidigare nedgångar att vi inte har påverkats. Ofta är köpet planerat långt i förväg, säger Erik Börnstedt, säljare på Porsche Center Stockholm.

Av de större bilmärkena är det bara Hyundai som lyckats öka, med 2,8 procent. Marknadsandelen har dock gått upp desto mer, så den relativa ökningen är 23 procent, enligt Bil Swedens senaste novemberstatistik. 

– Vi har  jobbat hårt med vårt återförsäljarnät och vi har dessutom haft modeller som passar bra med det nya svenska bonus-malus-systemet. Med nya Hyundai Tucson hoppas vi flytta fram positionerna ytterligare nästa år, säger Hyundais Sverigechef Bengt Larsson.  

Även koncernkollegan Kia har lyckats flytta fram sina positioner. Kia har de två bäst säljande modellerna till privatpersoner; Kia Niro och Ceed. Märket minskar med tre procent, men ökar marknadsandelarna. 

Desto sämre har det gått för Mazda som är det större märke som har tappat mest i procent under 2020. 67 procent av Mazdas nyregistreringar är utraderade under 2020. Hela 3500 bilar har försvunnit i försäljning. 

– Det är en relativt komplex historia, men vi visste att starten för 2020 skulle bli svag då vi och våra återförsäljare ställde på allt vi hade kvar i lager vid slutet av 2019 på grund av Bonus/Malus förändringen och en planerad prishöjning för 2020. Sedan kom corona. Men vi ser sedan i somras att kunderna börjar och registreringarna börjar återvända, säger Johan Lagerström, PR-chef för Mazda Sverige. 

Ännu större är tappet för Jaguar, 75 procent av försäljningen är borta. Bara 273 nya Jaguarer har rullat ut på de svenska vägarna i år. Land Rover har dock hållit ställningarna med över 1100 nya bilar. 

De stora drakarna Volvo och Volkswagen klarar sig relativt bra under coronakrisen och går aningen bättre än marknaden i stort. Volvo minskar 15 procent, medan Volkswagen klarat sig med ett tapp på 12 procent.  Volkswagen varnar nu för att nya skatteregler kan bromsa upp elektrifieringen av de svenska nybilarna. 

– Det har varit ett speciellt år som präglats av corona och påverkan av stängda fabriker och en vikande efterfrågan. Ändå har vi lyckats stärka vår position med ökade marknadsandelar. Samtidigt är 2020 året då vi inlett vår elbilsoffensiv med ID-familjen. Där är vi väldigt nöjda med att ID.3 snabbt tagit position i täten bland elbilarna. Vi ser fram emot att fortsätta den utvecklingen under 2021 där också lanseringen av ID.4 väntar runt hörnet. Det som oroar är regeringsförslagen med försämrade villkor för förmånsbilar. De riskerar att bromsa upp den goda utvecklingen mot ökad elektrifiering, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk. 

De har minskat mest under 2020


Försäljning, antal bilarÄndring, %
JAGUAR273−75,38
ALFA ROMEO189−68,12
MAZDA1712−66,98
SUBARU1418−61,16
DACIA1591−57,99
HONDA1329−47,75
NISSAN4035−40,82
LEXUS1162−36,60
FORD5321−31,93
JEEP670−28,72

De har klarat sig bäst under 2020


Försäljning, antal bilarÄndring, %
PORSCHE21849,69
HYUNDAI57502,84
TOYOTA20120−2,66
LAND ROVER927−3,13
KIA22826−3,14
AUDI16676−5,17
CITROEN2764−7,55
MERCEDES15833−9,24
VOLKSWAGEN36891−12,72
SEAT7166−13,66

Källa: Bil Sweden