Renualt hoppar av världens största räckviddstest i kyla – trots att bilen vann sommartestet. Det skapar stor irritation bland norska testare.
– Vi ser bara en anledning till att Renault inte är med i vintertestet: Att de inte tycker att Scenic är konkurrenskraftig när temperaturerna sjunker och kraven på energieffektivitet och laddkapacitet stiger, skriver Öyvind A Monn-Iversen på Motor.
Elbilen Renault Scenic hade ett riktigt succéår under 2024. Inte nog med att bilen blev utsedd till Årets bil i Europa 2024. Den satte dessutom ett namnkunnigt gäng på plats när den vann världens största räckviddstest i Norge.
När norska tidningen Motor testade 26 elbilar i somras var det Renault Scenic som kom allra längst med 56 mil. Tesla, Polestar och andra elbilar var chanslösa mot fransosen. Men nu är de norska journalisterna spända på hur bilen klarar sig i världens största räckviddstest i vinter.
Men de och de andra elbilsmärkena snuvas på returmatchen. Renault vill inte skicka någon testbil. Den officiella förklaringen till Motor är att företaget i Norge håller på att omstruktureras och att de inte får fram någon bil.
Men den förklaringen har Motor svårt att tro på. De misstänker att Renault inte vill sitt fina resultat förstört i den kalla norska vintern. Nu är de norska journalisterna upprörda.
– Räckviddstestet av Motor och NAF kan vara brutalt avslöjande. Alla klarar inte av den konfrontationen, skriver journalisten Öyvind A Monn-Iversen på Motor.
Men det avfärdas helt av RN Nordic som tagit över Renault i Norge.
– Eftersom vi inte har några bilar i det nya företaget och inte kan påbörja bilbeställningar förrän den 1 februari är läget helt enkelt att vi inte har några pressbilar (eller några andra bilar för den delen). Detta kommer att fortsätta till april, uppger RN Nordic för Motor.
Elbilarna som räckviddstestas i vinterkyla i år
Mini Countryman 4WD |
Smart#3 |
Mercedes-Benz G580 4WD |
Volvo EX30 RWD |
Voyah Dream 4WD |
Peugeot E-5008 FWD |
BMW i5 Touring xDrive40 4WD |
BYD Seal U FWD |
BYD Sealion 4WD |
NIO EL8 4WD |
Peugeot E-3008 FWD |
Ford Explorer 4WD |
BYD Tang 4WD |
Hongqi EHS7 4WD |
Hyundai Ioniq 5 4WD |
Xpeng G6 4WD |
Porsche Macan 4WD |
Lotus Emeya 4WD |
Volkswagen ID.7 GTX 4WD |
Polestar 3 4WD |
Kia EV3 FWD |
Porsche Taycan RWD |
Audi Q6 e-tron 4WD |
Tesla Model 3 RWD |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter