Skrota 8 miljoner fungerande bensin- och dieselbilar och betala en skrotpremie på 70 000 kronor. Det ska få fart på elbilsförsäljningen. Det radikala förslaget kommer från tyska ICCT.
I Tyskland är det just nu en stor debatt om hur landet ska få fart på elbilsförsäljningen. Daimler Trucks vd Martin Daum sa förra veckan att han ville se en årlig ökning på bränslepriserna som ett sätt att tvinga köpare att gå över till elbilar. Enligt honom hade det fått mycket större effekt än de statliga bonusar som flera länder lanserat för elbilar. Nu har ännu en ny lösning dykt upp.
Det tyska företaget International Council on Clean Transportation (ICCT) har tagit fram en studie där de vill skrota 8 miljoner förbränningsbilar. Enligt deras beräkningar kommer skrotbonusen leda till att Tysklands utsläpp från biltrafiken skulle bli 14 procent lägre än tidigare beräknat och landa på 64 miljoner ton till 2030. Dessutom skulle en mängd farliga ämnen från CO2-utsläppen minska avsevärt enligt ICCT.
Företaget har gjort sina beräkningar utifrån antagandet att alla dieselbilar äldre än 15 år och bensindrivna bilar som är 25 år skrotas. Dessutom förutsätter inte beräkningarna att ägarna till förbränningsbilarna köper en ny bil direkt. ICCT hävdar att införandet av en sådan skrotbonus skulle kosta cirka 35 miljarder euro, omkring 400 miljarder kronor, uppger Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Biltrafiken i Tyskland står för 60 procent av utsläppen inom transportsektorn och Tyskland har den största bilflottan i Europa med 49 miljoner bilar. Tyska regeringen har satt upp ett mål att minska sina utsläpp med 60 procent till 2030 och då ligga på 41 miljoner ton CO2. Men detta ser i dagsläget inte nåbart ut och till 2030 förväntas utsläppen ligga på 75 miljoner ton CO2.
Senaste gången Tyskland införde en skrotbonuskampanj var 2007. Det kostade då fem miljarder euro och lyckades inte enbart minska utsläppen med fyra procent, enligt Faz Skrotbonusen gällde då för bilar som var äldre än nio år.
Efter att studien publicerats har den mötts av hård kritik. Tyska motortidningen Focus kallar ICCT:s beräkningar för “galna” och menar att de utelämnat att elbilar inte är helt utsläppsfria.
– Den låter bra till en början – men i slutändan är det en bluff, skriver Focus.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.