Vikten på svenska bilar skenar: ”Monsterbilarna måste hejdas”

Nya svenska personbilar har gått upp kraftigt i vikt. Sedan 2008 är uppgången 301 kg  och bara under de två senaste åren är ökningen 100 kg. Nu kräver Gröna Mobilister ett Biggest Looser för bilar – och föreslår viktskatt. 
– Vi måste hejda aptiten på monsterbilar medan tid är, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson. 

Svenska personbilar har drabbats av svårartad övervikt de senaste åren. Viktuppgången tog fart på allvar för tio år sedan när fler och fler började köpa SUV:ar. Sedan kom laddhybrider som ökade genomsnittsvikten ytterligare. Och de nya elbilarna med lång räckvidd har fått tjänstevikterna att fullständigt skena. På 15 år är viktuppgången 301 kg, och bara på de senaste två åren har bilarna lagt på sig 100 kg. 

Den genomsnittliga tjänstevikten hos en nyregistrerad personbil i Sverige ökat från 1 548 kg år 2008 till 1 849 kg år 2022, visar statistik som Gröna Mobilister tagit fram. Och ökningstakten accelererar. Hos hela beståndet av personbilar har den genomsnittliga tjänstevikten ökat från 1 423 kg till 1 573 kg under samma tidsperiod.

Så har vikten ökat på svenska bilar sedan 2008. Källa: Gröna Mobilister
Nya Volvo EX90 väger in på 2818 kg, och hör till marknadens tyngsta bilar. Elektriska SUV:ar med lång räckvidd kan höja genomsnittsvikten på nya bilar ytterligare.

Nu kräver Gröna Mobilister att våra bilar måste banta, vilket kan vara en svår utmaning när allt fler vill ha tunga el-SUV:ar med lång räckvidd. Enligt Gröna Mobilister hotar viktuppgången en hållbar övergång till elbilar. Ett Biggest Looser för bilar skulle behövas.  

– Överviktiga bilar slukar kritiska naturresurser helt i onödan. Ju tyngre varje elbil blir, desto mer ökar risken att elektrifieringen går i stå. Vi måste hejda aptiten på monsterbilar medan tid är, säger, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson. 

Så har vikten på olika bilkategorier ökat.

En möjlig bantningsmetod skulle enligt Gröna Mobilister kunna vara en viktavgift som liknar den som införts i Norge. Där för nya bilar betala 12,5 kg i skatt för varje kg som överstiger 500 kg. Det skulle innebära att nya Volvo EX90 som är en av de tyngsta elbilarna skulle få en straffskatt på 29 000 kronor. 

Volvos vd Jim Rowan har tidigare gått ut med att kompositmaterial och ny batterikemi skulle kunna vara en möjlig väg för att sänka vikten på nya elbilar.