Saab-bossen Victor Muller är tillbaka. Nu återuppstår hans bilmärke Spyker.
– Ånger är negativ energi. Jag kan inte ens stava ordet, säger Muller om Saab-konkursen.
Spyker C8 Preliator återuppstår. En Batman-svart superbil med illröda strålkastare i aktern ger en kittlande aning om vad som väntar. Samtidigt vilar företaget och dess vd Victor Mullers anda tungt över företaget.
Spyker Cars har en lång historia. Allt började redan på 1880-talet. Bröderna Jacobus och Hendrik-Jan Spijker tillverkade vagnar åt det nederländska kungahuset. Senare började de med bilar och under första världskriget tillverkade man ett hundratal flygplan åt det Holländska nybildade flygvapnet. Trots framgångar i olika lopp gick företaget i konkurs 1929. Det har svidit i den nederländska folksjälen. Längtan efter ett eget bilmärke har alltid varit stor. Därför steg Victor Muller fram som en frälsare 2000.

Han återupplivade det historiska Spyker och skaffade sig rättigheterna till företagsnamnet. Spyker började tillverka sportbilar. I Sverige skulle man göra sig kända som ett skandalföretag. När Victor Muller och hans Spyker 2010 gick in som ägare över vårt stolta Saab, blev det spiken i kistan för en biltradition som varat under hela efterkrigstiden.
Det rättsliga efterspelet slutade i hovrätten. Men Victor Muller lyckades slingra sig ur rättssystemet. Han återvände lite vingklippt till Nederländerna och försökte hålla liv i sitt krisande sportbilsmärke. För en nederländsk podd kommenterar han nu både comebacken och Saabkonkursen. Det svåraste ögonblicket i hans karriär var att tala inför 3 700 Saab-anställda på dagen för konkursen, uppger Autoblog. Men han ångrar han ingenting.
– Ånger är negativ energi. Jag kan inte ens stava ordet.

Spyker gick i konkurs 2014. Alla trodde att företaget nu en gång för alla hade gått under. Men en av deras främsta tänkare, Jasper den Dooper, räddade alla ritningar. I all hemlighet jobbade han undanskymt med att fortsätta utveckla en ny modell som skulle återuppliva och få deras bilmärke på fötterna.
Victor Muller har lyckats hitta nya finansiärer till sitt sportbilsmärke. Förhoppningsvis inte ryska den här gången. De satsar omkring 10 miljoner euro i Spyker
– Tillräckligt för att hålla Spykerlågan vidöppen, säger Muller i podden.
Nu är det klart. Spyker C8 Preliator har visat upp sig för första gången.
– Den tvådörrars sportbilen med mittmotor erbjuder den kräsna föraren av högsta standard ett nytt val, med en sällsynt kombination av arv, design, hantverk, prestanda och exklusivitet, skriver företaget.
Under huven sitter det en Audimotor. Designen och allt annat är däremot deras egna recept.
– Med elegant aerodynamik, en lång GT-hjulbas, lyxig och rymlig kabin och drivlina i världsklass har den nya C8 Preliator breddat Spykers attraktionskraft samtidigt som den bibehåller märkets exklusivitet, skriver företaget.
Nu återstår att se om Victor Muller äntligen klarar av att hålla liv i sitt livsverk.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter