Victor Muller och Jan Åke Jonsson tillbaka i Trollhättan för Saabs jättefest

Saab fyller 75 år som bilmärke och firar med stor fest i Trollhättan. Både Victor Muller och Jan Åke Jonsson kommer till Saabfestivalen på Drottningtorget. Dessutom kommer Ur-Saaben att startas upp och köras från Saabmuseet .

Svenska Aeroplan Aktiebolag startades 1937 för att tillverka ett nytt stridsflygplan när behovet ökade och oroliga tider stundade i Europa. När andra världskriget var över hade Saab ledig tillverkningskapacitet och beslutade sig för att bredda verksamheten med biltillverkning. Utvecklingen av en bil hade i största hemlighet startat. Den 10 juni 1947 visades den allra första Saaben på en presskonferens i Linköping på Saabs restaurang Terassen.

För att hylla Saab på 75-årsdagen kommer Ur-Saaben att startas upp och köras för första gången på länge. Den 11 juni körs den från Saabmuseet in till Drottningtorget i Trollhättan. Just nu står bilen på verkstad för att förberedas för jubileumsresan. Dessutom kommer Saabs sista vd Jan Åke Jonsson och sista ägaren Victor Muller för att fira75-årsjubileet på Drottningtorget i Trollhättan på lördag, uppger tidningen TTela.

Fredagen den 10 juni 2022 är det exakt 75 år sedan Saab grundades, en dag att fira. För trots att några Saabar inte längre produceras så lever Saab. Intresset är större än någonsin, bilarna stiger i pris och skaran av fans bara växer. Jubileet kommer att firas av 1000-tals fans i flera dagar på Saabfestivalen i Trollhättan. 100-tals fina Saabar från de 75 år märket tillverkade bilar kommer att visas upp.

Kanske kan Saab återuppstå som biltillverkare i framtiden. Visst kan man hoppas på en nystart, men försvarskoncernen Saab som äger rätten till varumärket för biltillverkning finns på plats för att fira jubileet. Men de har inga planer på en nystart – just nu.

– Saab kommer att ha representanter på plats den 11:e juni när Saab Car museum firar att det är 75 år sedan den första Saabbilen rullades ut. I dagsläget finns inga planer på att använda vårt varumärke för biltillverkning. Saab har idag ett starkt globalt varumärke som ledande tillverkare av produkter och lösningar inom försvars- och säkerhetsområdet, säger Charlotte Nilsson på Saabs presstjänst till Carup.

Saab fyller 75 år den 10 juni och nu görs den allra första Saaben i ordning för att kunna göra en jubileumsfärd.
Det har gått 75 år sedan den första Saaben visades upp. Nu ska den köras för att hylla jubileet.

Den allra första Saaben var en liten strömlinjeformad bil med design inspirerad av ett flygplan, ändå fick en hel familj plats i bilen. Bilen påminde starkt om en flygplansvinge och det var inte så konstigt. Flygingenjörer var ansvariga för utvecklingen av den nya bilen Saab 92. Bakom formgivningen stod Sixten Sason,  ett designgeni som också ritade Hasselbladskameran och dammsugare för Electrolux.

Saab 92 hade 25 hästkrafter och var före sin tid med framhjulsdrift och lågt luftmotstånd.

Drygt två år efter premiärvisningen var Saab 92 färdig för serieproduktion. Fabriken förlades till några hangarer vid Stallbacka flygplats i Trollhättan. I december 1949 rullade de första bilarna ut från fabriken, och ivrigt väntade kunderna fick sina första bilar 1950. Samtliga var lackerade i buteljgrönt, en färg som blivit över från flygplansproduktion. Saab 92 var modernt konstruerad med framhjulsdrift, lågt luftmotstånd och en en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 764 kubik och 25 hästkrafter. Från början saknade bilen bagagelucka, det kom först 1953. Försäljningssuccén var stor då bilbehovet i Sverige var mer eller mindre omättligt efter kriget. 

Saab Sonett presenterades 1956, men det blev få exemplar av den första generationen.

Efter sju år kom uppföljaren Saab 93 1957 som hade modernare front, starkare motor med tre cylindrar och hela 33 hästkrafter och en stor mängd förbättringar. Med Saab 93B fick bilen hel vindruta och 1960 kom de framhärda dörrarna istället för självmordsdörrar. 

Saab 96 var betydligt längre än den ursprungliga Saaben.

Från 1960 kom Saab 96 som var rejält förnyad jämfört med 93:an. Bakdelen hade förlängts och tvåtaktsmotorn var nu på hela 841 kubikcentimeter och 38 hästkrafter. Trots den lilla motorn var bilen så snabb att Erik Carlsson ”Carlsson på taket” vann Monte Carlo-rallyt flera gånger i Saab 96. Typiskt för Saab var att bilen förbättrades för varje år och 1964 kom fyrväxlad låda som tillval. Saab 96 fick en längre front 1965 och det grundutseendet kom att stå sig ända tills modellen lades ner 1980. Tvåtaktsmotorn började kännas otidsenlig, och 1967 kom Saab 96 V4 som hade en motor som lånats från Ford. Saab ursprungskonstruktion producerades under 30 år, och bilen var inte ens omodern på slutet, den var mer strömlinjeformad än nästan alla andra bilmodeller på marknaden. 

Saab 99 visades 1967 och var precis som den första Saaben ritat av designgeniet Sixten Sason. Han avled strax innan bilen började tillverkas.

Saab insåg dock redan på 60-talet att modell 96 inte skulle leva för evigt. De började utveckla en ny större bil som hette 99. Även denna gång stod Sixten Sason för designen. Saab 99 presenterades 1967 och var en riktigt modern bil av sedanmodell som fanns med både två och fyra dörrar. Sixten Sason introducerade ett nytt designspråk som kom att stå sig ända tills Saabs nedläggning 2011. Den bakre fönsterlinjen var välvd som en bandyklubba, vindrutan välvd runt kupén och motorhuven musselformad. Den genialiske designern fick aldrig se sitt verk, hann avled innan den första 99:an tillverkades, 54 år ung. 

Saab 99 blev även populär bland medelklassen i USA hos arkitekter, läkare och universitetsanställda. Från början hade bilen en 1,7-litersmotor som utvecklats tillsammans med Triumph, men ganska snart kom Saab med en egen tvålitersmotor. 

När 99 Turbo kom 1978 hade det börjat bli riktigt bra snurr på Saab.

Den verkliga lyftet kom dock 1978 när Saab 99 Turbo introducerades. Bilen var den första vardagsbilen som hade överladdning med turbo. Tidigare hade det bara gått att köpa turbo i exklusiva sportvagnar från Porsche och BMW. Uppmärksamheten var stor och turbon skapade ett världsrykte åt Saab som rolig prestandabil med innovativ teknik. Saab 99 kom att produceras ända fram till 1984 då den ersattes av Saab 90 fram till 1987. 

Supersvenskarna Björn Borg och Ingemar Stenmark gjorde reklam för Saab 900 både i Sverige och andra länder.

Med Saab 900 tog märket ett kliv in i de finare salongerna. Bilen presenterades 1978 och var egentligen en kraftigt omarbetad Saab 99 Combi-Coupé. De största skillnaderna var fronten och att karossen var 21 centimeter längre. Dessutom var inredningen helt ny och toppmodern för sin tid. Saab 900 fanns både med två och fyra dörrar och redan från start var turbomodellen med 145 hästkrafter en succé. Efter ett par år tillkom en sedanmodell av Saab 900 och 1983 lanserades turbon med en starkare 16-ventilsmotor på 175 hästkrafter som lanserades i Saab 900 Aero. 1983 tillverkade Saab sin 100 000:e turbobil och var världens största tillverkare av turbobilar.

Saab 900 Cabriolet blev en riktig hit i USA.

Saab lanserade också 900-modellen som cab 1986, vilket blev en sällan skådad exportframgång i USA. 900-modellen kom att leva ända till 1993 då den ersattes av en Opelbaserad efterträdare. 

Saab 9000 Turbo kom 1984.

Saab gjorde sitt bästa för att bli en ännu finare bil, och den nya 9000-modellen som lanserades 1984 var ett stort steg framåt, även om designen var slätstruken för att vara en Saab. Uppståndelsen var stor när bilen premiärvisades på försommaren 1984. Till skillnad från 900-serien hade 9000 tvärställda motorer, vilket skapade gigantiska innerutrymmen. Bilen togs fram tillsammans med Fiat, Lancia och Alfa Romeo, och idag är nästan alla bilar konstruerade på samma sätt med turbo och tvärställd fyrcylindrig motor. Saab 9000 hade fina vägegenskaper och komfort och utrymmen som var före sin tid. Saab 9000 var under några år en stor försäljningssuccé för Saab, men idag är nästan alla bilar bortrostade. 

När både Saab 900 och Saab 9000 började bli omoderna och tappade i försäljning saknade Saab pengar och resurser för att ta fram ersättare. Kris och miljardförluster var ett faktum. Investor sålde hälften av Saabs personbilar till General Motors 1990. Det som då såg ut som en välsignelse kom 21 år senare att bli Saabs död. 

Trots reklam om flygplansrötter och Viggen-modeller var andra generationen av Saab 900 inte någon succé.

Den första bilen som togs fram tillsammans med GM kom redan hösten 1993 och byggdes på samma chassi som Opel Vectra. Motorerna var dock Saabs egna, förutom en V6:a från Opel. Bilen drabbades redan från start av många kvalitetsproblem och köregenskaperna var sämre än på gamla 900-modellen. Även om designen hade mycket Saab-känsla var bilen ett hastigt hopplock av GM-komponenter. Även om bilen döptes om till 9-3 några år senare blev den aldrig någon succé. Andra generationens 9-3 som kom 2002 var en bättre bil med mer alerta köregenskaper. Bilen kom att leva i hela 10 år fram till Saabs konkurs 2011. 

Saab 9-5 fick ett positivt mottagande 1997.

Saab 9000 ersattes av 9-5 som lanserades 1997. Även 9-5 byggdes på Opeldelar, men kändes ändå som en riktig Saab på många sätt. Bilen var väldigt komfortabel, även om vägenskaperna inte var lika vassa som på gamla 9000. För första gången sedan gamla Saab 95 kom Saab med en riktig kombi och det blev en försäljningssuccé i många länder. 

Andra generationen av Saab 9-5 byggdes endast i 11 000 exemplar innan Saab somnade in.

Som så många gånger förr dröjde Saab med att få fram en efterträdare när 9-5-modellen började åldras och försäljningen dalade. 2009 kom äntligen den nya och moderna 9-5-modellen som delade plattform med Opel Insignia och Buick Lacrosse. Designen var djärv och många betraktade nya 9-5 som en av Saabs djärvaste bilar någonsin. Men strax efter lanseringen kastade GM in handduken och sålde Saab. Efter många turer blev de den lilla nederländska sportbilstillverkaren Spyker och Victor Muller som tog över Saab. Den nya generationen av 9-5 kom att tillverkas i 11 000 exemplar och är idag en eftertraktad bilmodell. Trots att 9-5 var en jättebra bil höll det inte och den 19 december 2011 var konkursen ett faktum. Efter 4,6 miljoner bilar hade pressarna och det löpande bandet i Trollhättan stannat för gott. 

Trots att Saab hade tagit fram SUV:en 9-4 blev det konkurs den 19 december 2011.