Jag har fått enormt många reaktioner på artikeln om att elbilen är nästan lika dyr att serva som en dieselbil – trots att inget oljebyte behövs. Många är upprörda över Volkswagens dyra service på ID-bilarna – och det med rätta. Frågan är om den dyra servicen ens behövs? Hos Tesla är den numera frivillig – garantin gäller ändå.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Mejlboxen har gått varm och nästan 600 kommenterar på Facebook talar sitt tydliga språk. Att det är nästan lika dyrt att serva en elbil som en dieselbil är något som väcker åsikter. Ett antal läsare som inte är nöjda med de höga servicekostnaderna har hört av sig med sitt missnöje. Presumtiva elbilsköpare har blivit avskräckta. Men låt oss prata klarspråk: Omställningen till elbilar innebär är en enorm utmaning för bilverkstäderna som tjänar enorma belopp på service.
Jag kommer ihåg när jag intervjuade Volkswagens högsta försäljningschef Jürgen Stackmann för några år sedan när Volkswagen och Angela Merkel invigde fabriken i tyska Zwickau som skulle tillverka ID-bilarna. En av frågorna jag ställde var hur verkstäderna skulle överleva på elbilar som knappt behövde service.
– Det är en stor omställning för återförsäljare. Det vi ser i Norge är att det blir lägre servicekostnader. Ägarkostnaderna minskar, men det blir en utmaning för återförsäljare som lever på eftermarknaden. Den omvandling vi jobbar med är att göra kunderna mer lojala och få dem att stanna längre hos återförsäljarna, sade den jovialiske tyske direktören för snart fyra år sedan.
Nu vet vi att lösningen i Sverige blev att behålla ett nästan lika högt pris på servicen – en lösning som inte är godtagbar för kunden och än mindre långsiktigt hållbar. Elbilens högre pris skulle ju motiveras med lägre ägarkostnader, så blev det alltså inte. Fakta är att en elbil knappt behöver någon service, bara kontroller som till stor del görs på några sekunder via en dator.
Möjligen kan bromsarna behöva smörjas om du kör med enpedalskörning (vilket inte finns hos Volkswagen). Många kanske inte tänker på servicekostnaden eftersom den i regel göms i ett serviceavtal som är inbakad i leasingavgiften på en företagsbil, men för en privat köpare är den högst påtaglig.
Andra storsäljande elbilsmärken har tagit sig an utmaning med det minskade servicebehovet på ett mer kundvänligt sätt än Volkswagen. Volvoverkstaden tar enligt egen uppgift knappt 1750 kronor för en service till XC40 Recharge som ska göras vartannat år. Relativt rimligt och en rejäl besparing mot bensindrivna XC40 som har svindyr service.
Tesla har gått ett steg längre och gjort servicen helt frivillig. Strunta i den onödiga servicen om du vill, garantin gäller ändå. Om ägaren ändå vill ha en årlig koll av bilen kostar det 1870 kronor, men det går lika bra att köpa kupéfilter och torkarblad och göra servicen själv. Den frivilliga fyraårsservicen är lite dyrare, bromsservice, kontroll av hjulinställnning, bromsvätskekontroll, byte av kupéfilter och AC-service går loss på 4820 kronor.
Verkstäder måste tänka om – bilservice på traditionellt sätt är onödigt för elbilar. Jag är helt säker på att även Volkswagen har mycket att vinna på det som försäljningsdirektören Jürgen Stackmann sa till mig redan för fyra år sedan: ”Göra kunderna mer lojala och få dem att stanna längre”. Då kan man bli ett ”love brand” på riktigt. Ett enkelt sätt är att göra servicekostnaderna mer rimlig – i för elbilar behöver varken motorolja, luftfilter eller kamremsbyte och det måste komma ägarna till del, även om det är en mardröm för verkstaden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter