Bilhandlarnas parkeringsplatser svämmade över av trasiga elbilar. Lyxbilen Hongqi E-HS9 klarade inte värme, utan sjönk ihop. Nu återkallas elbilen i Norge.
Den kinesiska elbilen Hongqi E-HS9, även känd som Kinas Rolls-Royce har fått ett nytt bakslag. Efter flera rapporter om att bilen kan sjunka ihop i värme återkallar importören nu alla bilar i Norge.
– Luftfjädringen fram har visat sig vara mer utsatt när det är varmt, säger Hans Petter Aalmo, PR- och marknadsdirektör hos den norska importören Motor Gruppen till Motor.
Problemen började uppmärksammas under sommaren vilket Carup skrivit om tidigare. När temperaturen stigit har den tunga elbilen fått sin främre luftfjädring förstörd. Det är en avgörande del som håller upp bilens framvagn. När den havererar sjunker fronten ihop och bilen blir stående. Flera ägare beskriver hur deras bilar plötsligt bara gett upp efter en varm dag.


Det har lett till stora bekymmer för ägarna. I augusti svämmade bilhandlarnas parkeringar över av trasiga elbilar. Även om skadan har täckts av garanti eller reklamationsrätt har väntetiderna på verkstäder varit långa. Många har tvingats klara sig utan sin elbil i veckor, i vissa fall månader medan de väntat på reservdelar och en plats i verkstadskön. Nyligen skrev Carup att arga norska ägare gick ut i en grupptalan mot elbilen Hongqi och det verkar ha gett resultat.
Tidigare har Hongqi bara bytt den känsliga delen när den redan gått sönder. Men efter en sommar med allt fler haverier ändrar nu tillverkaren strategi. Alla bilar kallas in för en förebyggande kontroll.
– Som en preventivt åtgärd erbjuder vi en gratis inspektion av den främre luftfjädringen. Om den inte redan är uppgraderad byts den ut mot den nya, förstärkta versionen, säger Hans Petter Aalmo.
Arbetet som normalt kostar tiotusentals kronor kommer att vara helt kostnadsfritt för ägarna. Genomgången sker i etapper under hösten och vintern i takt med att tillräckligt med reservdelar kommer in på lager. Ägarna får besked via e-post eller i Hongqi-appen och arbetet utförs på auktoriserade verkstäder. Efter åtgärden ska bilarna vara utrustade med den nya, mer hållbara luftfjädringen som klarar både varma somrar och kalla vintrar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.