Ryska bilimportören Matreco sålde bilmärkena Vaz, Lada, Volga och Moskvitch med stora förluster i Sverige. Ändå tycktes verksamheten blomstra och flera stora bilhallar slogs upp i strategiska lägen. Men allt tros ha varit en raffinerad fasad för sovjetiska spioner i Sverige. Bilhallarna hade stora radiomaster och ryktena talar om lönnrum i väggarna med vapengömmor och avlyssningsutrustning.
Matreco slog upp sina portar på 1960-talet och började sälja ryska bilar i Sverige. Huvudkontoret låg på fashionabla Karlavägen 67 och ett antal återförsäljare byggdes upp runt om i Sverige, bland annat i Hille i Gävle och på Hornsgatan 128 i Stockholm. Det såldes personbilar av märkena Vaz, Moskvitch, Volga samt Belarus traktorer. Men ganska snart började verksamheten dra till sig säkerhetspolisens blickar.
Det första avslöjandet kommer i oktober 1971 i Dagens Nyheter. Säpo misstänker att Matreco bedriver spionage mot Sverige. Under 1967 hade en stor bilanläggning invigts, strategiskt placerad alldeles intill Bromma flygplats. Idag huserar Jysk i byggnaden, men när det begav sig ställdes nya ryska bilar ut i lokalen, men bara ett fåtal kunder köpte bilarna.
I Hille utanför Gävle byggdes en stor och elegant bilhall, med en enorm radiomast, något som genast satte igång ryktena om att bilförsäljningen inte utgjorde kärnverksamheten. Trots att Gävleborna bara köpt 47 bilar på ett år arbetade en stor personalstyrka hos Matreco.
Dagens Nyheter påstod 1971 att bilhallen var en rysk spioncentral, något som förnekades av chefen. Enligt Dagens Nyheter fanns ett sovrum på övervåningen där gästande bilexperter från Sovjet brukade övernatta, något som bekräftades av anläggningschefen. På en hylla i bilhallen stod en radiosändare. Säpo uppgavs ha skuggat ryska ”bilförsäljare” till mobiliseringsanläggningar, radiostationer och andra skyddsobjekt som är viktiga för det svenska försvaret. Senare pratades det till och med om att krigsförberedelser pågick hos Matreco i Hille. Bilhallen finns kvar, men omges idag av ett nybyggt bostadsområde.
Matreco försökte vid ett tillfälle starta en enorm anläggning för traktorimport och försäljning i Boden, händelsevis nära de strategiska försvarsanläggningarna i staden. Men efter att ÖB kritiserat planerna ingrep regeringen och satte stopp för Matreco.
Under slutet av 1970-talet växlades verksamheten upp, trots att försäljningen av Vaz personbilar i Sverige var mycket skral. En ny jättelik anläggning byggdes på Hantverksvägen 9 i Södertälje, samma adress där Volkswagens, Audis och Skodas generalagenter huserar. Byggnaden var enormt stor och överdimensionerad för en rysk generalagent som sålde några tusen bilar per år. Enligt en artikel i lokaltidningen i Södertälje gjorde Säpo hemliga besök i byggnaden under falsk flagg.
Verksamheten pågick ända till 1990, strax innan Sovjetunionens sammanbrott. Enligt obekräftade rykten fanns det lönnutrymmen i väggarna där det förvarades vapen och radioutrustning. Om det finns någon sanning i uppgifterna är svårt att bedöma idag.
Efter Matrecos flytt från lokalen togs den över av olika bolag inom Volkswagen i Sverige. Idag är den hemvist för Volkswagen, Skoda, Audi och Seat. De journalister som hämtar testbilar i lokalerna passerar förbi den gamla delen med katakomber som tidigare tillhörde sovjetiska Matreco.
När Matreco gick i graven hemligstämplade Säpo akten om den ryska bilverksamheten i 70 år. Någon gång på 2040-talet får vi kanske veta sanningen om Matreco. Idag har historien efter 20 års avspänning gentemot den sovande ryska björnen blivit kusligt aktuell. Och i Ryssland har tillverkningen av det insomnade bilmärket Moskvitch och ursprungsversionen av Vaz Niva återupptagits.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter