Växellådan är på väg tillbaka i elbilar. Lucid vill nu införa en tvåväxlad låda. Mercedes är också på gång. Porsche Taycan var först ut.
Vöxellådor med flera steg försvann med elbilar. Men elbilstillverkare letar hela tiden efter nya sätt att utöka sina elbilars räckvidd. Men nu ser den ut att vara på väg tillbaka på en allt bredare front. Teknologin med en tvåväxlad låda används i dag av Porsche Taycan och Audi e-tron GT, men tidigare har Volvo tagit patent på en liknande lösning. Nu är Lucid nästa tillverkare som vill använda sig av teknologin.
Lucid tillverkar redan några av världens mest effektiva elbilar, men vill med sin nya teknik göra dem ännu mer effektiva. Lucid ansökte om patent på en tvåväxlad låda redan förra året, men det är först nu ansökan har beviljats, skriver Motor1. Lucids nya växellåda ska göra att elmotorn fungerar mer effektivt vid olika hastigheter.
Enligt Motor1 har tidigare studier visat att en tvåväxlad låda ska öka effektiviteten med ungefär fem procent beroende på olika förhållanden, men Lucid vill att deras teknik ska göra mer än så, enligt företagets vd Peter Rawlinson.
Lucid kommer snart att lansera sin nya elbils-SUV Gravity, men om den kommer att vara den första modellen med företagets nya växellåda vet vi inte. Än så länge har företaget inte avslöjat när de tänker börja utrusta sina elbilar med tekniken.
En elbil som snart kommer att lanseras med en tvåväxlad automatlåda är Mercedes nya elbil CLA. Modellen kommer med en tvåväxlad automatlåda vid bakaxeln som ska öka effektiviteten. Elbilen kommer alltid att starta i andra växeln, men den kommer enbart att användas vid körning på motorvägar och erbjuder en topphastighet på 210 km/h. Första växeln används i lägre farter.
Stora bilden, Foto: ZF
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.