Värsta tabbarna i rondeller: ”Många vet inte”

Här är svenskarnas vanligaste misstag vid rondellkörning. Experten radar upp de fem värsta fällorna.
– Det är många som inte verkar veta hur man kör i rondeller, säger trafikpedagogen Anna Karin Åsén.

Cirkulationsplatser är bland de svåraste momenten i trafiken. Det är också en av de platser som orsakar flest mindre kollisioner. Dessutom är det många som retar sig på andra bilister och irritationer kan skapa farliga situationer.
– Det finns några saker som vi kunde bli bättre på när det kommer till rondellkörning. Det är saker som jag ser varje dag, säger Anna Karin Åsén.

Om du kör på en bil i högerfilen i cirkulationsplatsen blir du vållande.

Vid utfart missar många bilar som ligger i högerfilen:

– Det här ser man ibland. Folk som ligger i vänsterfilen och sedan byter utan att se sig för. Det händer faktiskt att de missar att det ligger en annan bil i höger fil. Om man ska lämna rondellen från vänster körfält gäller det att vara mycket uppmärksam. Det är inte förbjudet, men samtidigt inte att rekommendera.
Om du krockar med en bil i höger körfält blir du vållande till olyckan.

Missar att väjningsplikten gäller båda körfälten:

– Det här är också väldigt vanligt att man slarvar med. Folk borde veta att man har väjningsplikt mot varandra i båda körfälten. Ändå verkar folk glömma detta när de ligger till vänster och ska ut i den högra. Man ska titta noga, sedan blinka och därefter byta körfält. Om alla gjorde så skulle trafiken flyta mycket bättre. 

Blinkar inte höger vid utfart:

– Det här är det vanligaste felet vid rondellkörning. Det är alldeles för många som inte blinkar när de ska lämna cirkulationsplatsen. Ibland undrar man om de har en blinkers på bilen eller vet hur den fungerar. Här är något som många kan bli bättre på. Det tjänar alla i trafiken och underlättar körningen för dina medtrafikanter. 
Detta kan ge 500 kronor i böter.

Missar att ge företräde för fotgängare och cyklister: 

– Om du svänger ut från en rondell och det finns ett obevakat övergångsställe ska du lämna företräde för gångare. Men precis som med många andra saker så är det vanligt att man missar detta. Därför är det viktigt att vara väldigt uppmärksam när du lämnar rondeller om det finns övergångsställe, allra helst de oövervakade. 
Detta kan ge 3000 kronor i böter.

Kör för fort in i rondellen:

– Det här är ett vanligt problem. De som kommer alldeles för fort mot väjningsplikten och sedan ställer sig på bromsen. Det är inte alls bra och man ska visa hänsyn i trafiken. Dessutom kan det faktiskt ge böter. 
”Underlåtenhet att tydligt visa avsikt att iaktta väjningsplikt”, det kan ge 1000 kronor i böter. Håller du för dåligt avstånd på väg in i eller i rondellen kan du få 2000 kronor i böter. 

Bra att tänka på, men inte lagkrav: 

Blinka vänster: Om du ska ut ur rondellen på den vänstra sidan kan det vara bra att blinka vänster för att vara tydlig mot andra bilister och visa din avsikt, men detta är inget lagkrav. Det är dock en fråga som delar Sveriges bilister, vissa anser att man inte ska blinka vänster.

Ligga i högerfilen i god tid innan du ska svänga ut: Vissa rondeller har påbudsskyltar som anger vilken fil du ska ligga i. Att ligga hela tiden i högerfilen när du ska ut i den vänstra delen längre fram kan underlätta, då du slipper filbyte. Då kan du aldrig bli vållande till en sammanstötning inne i rondellen, enligt en dom från Högsta domstolen. 

Om du byter fil till höger fil i god tid före din utfart minskar du risken att köra på en bil som ligger i högerfilen när du gör din utfart. Att kasta sig ut direkt från vänsterfilen till utfarten kan vara riskabelt då du kan missa en bil i döda vinkeln. Du blir alltid dömd som vållande om du ligger i vänsterfilen och orsakar en olycka när du byter till högerfilen. 

Ta hänsyn till lastbilar och bussar: Bussar och lastbilar med långa släp kan ibland behöva mer än en fil i cirkulationsplatsen, detta bör du ta hänsyn till.

Misstagen som irriterar bilister mest i cirkulationsplatser

  1. Ingen användning av blinkers: 79 procent
  2. Felaktig användning av blinkers: 52 procent
  3. Körning i fel fil: 42 procent
  4. För hög hastighet: 23 procent
  5. För låg hastighet: 14 procent
    Källa: Kantar Sifo/Gjensidige

Senaste nytt