Fordägare fick varningsbrev med posten. Den här modellen kan vara farlig att ladda och man uppmanar alla att köra på bensin istället.
– Jag fick ett brev från Ford där de varnade mig för att ladda min Kuga, säger Håkan Janstad (bilden ovan).
I april skickade Ford Sverige ut ett rödkantat varningsbrev till alla som kör deras modell Kuga. Brevet var rödkantat på samma sätt som avspärrningsband och informerade bilägaren om att det var mycket viktig information.
– Samtliga Kuga-kunder har fått ett varningsmeddelande från tillverkaren i enlighet med Produktsäkerhetslagen (14 §), för att informera om en möjlig säkerhetsrisk och hur denna tillfälligt kan hanteras i väntan på en åtgärd, säger Sofia Johansson, informationschef på Ford Sverige.
När bilägarna läste brevet blev många mycket bekymrade. Alla har hört om brinnande elbilar. Och det vill man inte drabbas av.
– Vid en intern kortslutning i högspänningsbattericellen visas meddelandet Stanna säkert nu och en varningssymbol i instrumentgruppen. Tillsvidare ska du INTE ANSLUTA DITT FORDON FÖR ATT LADDA HOGSPANNINGSBATTERIET.

En av alla drabbade är Håkan Janstad i Småland. Han blev konfunderad av brevet och hörde genast att sig till Ford. När bilen inte fungerar som den ska borde inte Ford ta fullt betalt. Det tycker i alla fall Håkan.
– Jag ringde genast upp till Fords finansavdelning och frågade om man verkligen skulle betala av hela leasingavgiften då. När man inte kan ladda bilen så fyller den inte sin funktion. Jag har installerat solceller och laddar min med överskottsenergin, säger Håkan Janstad.
Men Ford håller inte med honom om det. Hos dem tycker man att Kugaägarna i Sverige kan tanka bensin i väntan på att det kommer ett besked om vad som är fel.
– Fordonet är en hybridmodell som är avsedd att framföras med både el och bensin, och eldriften fungerar fortsatt genom fordonets regenerativa hybridteknik, säger Sofia Johansson, informationsansvarig på Ford Sverige.
– Jag lämnade tillbaka min bil och betalade den sista leasingavgiften. Jag vill inte åka runt med en farlig bil. De sa heller inget om vad det kunde vara för fel och jag frågade handlare också som heller inte hade fått veta något, säger Håkan Janstad.
Hos Ford Sverige är man pressade. Ett fel i batteriet är något allvarligt. Man vill inte ha skandaler som Audi haft med E-tron modellerna.
– Vi arbetar aktivt för att identifiera problemet och ta fram en säker och hållbar lösning. När en åtgärd finns tillgänglig kommer kunden att informeras, och reparationen genomförs då kostnadsfritt av en auktoriserad verkstad, säger Sofia Johansson.
Men många kunder har inte lust att vänta så länge. Håkan Janstad är en av dem. Han valde istället att skaffa sig en Volkswagen som går att ladda med hans egentillverkade elektricitet.
– De säger att man skulle komma med ett besked andra kvartalet i år, men det är mitt i sommaren. Sedan vet man inte om det blir försenat. Därför tänkte jag att det var bäst att lämna tillbaka bilen, säger Håkan Janstad.
För honom blev det en ökad kostnad. Håkan tycker att Ford borde kompenserat sina kunder bättre.
– Jag körde runt hela april på ren bensin och tankade. Och jag kör ganska mycket varje år, så det blev en fördyrning för mig. Ändå betalade jag snällt den sista inbetalningen. Men jag tycker faktiskt att Ford borde vara mera öppna och berätta för sina kunder vad som är felet och vilka risker som finns, säger Håkan Janstad.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.