Regstreringen av nya bilar steg med 8 procent i juli. Men nu varnar bilbranschen för Trump-effekt.
– De högre tullarna mot USA kan medföra sämre lönsamhet för industrin och på sikt påverka utbud och prisbild på den svenska marknaden, säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden.
Juli blev en relativt bra månad för nya bilar i Sverige. Även om siffrorna är historiskt låga steg registreringarna med åtta procent. För första gången på länge steg försäljningen av bensinbilar. De ökade med 14 procent, medan elbilar gick upp 11 procent. Även laddhybrider ökar 14 procent, medan dieselbilar föll med 21 procent.
Men nu varnar branschorganisationen Mobility Sweden för att Donald Trumps EU-tullar på 15 procent kommer ge dyrare bilar. Även utbudet kan försämras. När lönsamheten blir sämre i USA behöver biltillverkarna ta ut kostnaderna hemma i EU.
– De nya tullarna bedöms inte få någon kortsiktig effekt på den svenska fordonsmarknaden, då importtullar till EU än så länge är oförändrade. De högre tullarna mot USA kan medföra sämre lönsamhet för industrin och på sikt påverka utbud och prisbild på den svenska marknaden säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden.

Den mest registrerade bilmodellen i Sverige blev laddhybriden Volvo XC60. Volvo hade även den populäraste elbilen i form av Volvo EX30. Den tog hem segern med endast två bilars marginal före Volkswagen ID.7.
– Andelen laddbara bilar uppgick i juli till 62,3 procent. Av dessa var 34,9 procent elbilar och cirka 27,4 procent laddhybrider. Andelen elbilar utvecklas svagare än Mobility Swedens prognos på 40 procent för 2025 och laddhybriderna starkare än väntat, uppger Mobility Sweden.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter