Varnar för lömska dieselfusket: ”Märks inte”

Bilbranschen går ut och varnar för lömska fusket på dieselbilar. Både bilhandlare och bilköpare riskerar att åka på blåsningen. Och snart kan bilarna få körförbud med nya regler. 
– Det märks inte på besiktningen eller på ett inbytestest, så bilhandlaren köper in bilen i god tro och säjer den vidare, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF till Motorbranschen

Carup har i flera artiklar uppmärksammat det utbredda fusket med AdBlue på dieselbilar. Systemet krånglar ofta, och istället för att reparera det för 10 000-tals kronor väljer bilägare att fuska. Det kopplas ur genom en omprogrammering. 

Nyligen gick en bilköpare till Allmänna reklamationsnämnden. Han hade slagit till på en dieselbil för 135 000 kronor. Men det visade sig att AdBlue-systemet var urkopplat. Oavsett om handlaren kände till att bilen hade ett bortkopplat AdBlue-system kan företaget bli fällt i ARN. 
– Skulle du som handlare sälja en bil med ett bortkopplat AdBlue-system så har du ansvar för detta inför nästa bilägare. Detta gäller även om man inte vet det, som sagt går det kanske att trycka den igenom besiktningen, säger Ulf Stefansson.

Ulf Stefansson på Fordonsjuristen har flera gånger uppmärksammat bilägare på det lömska fusket med AdBlue på dieselbilar.

Nu går Motorbranschens Riksförbund (MRF) ut och varnar för fusket som kan drabba både bilägare och bilhandlare. 
– I korthet handlar det om manipulerade bilar, där någon har kopplat bort Ad blue-systemet för att slippa ta kostnaden för reparation. Det märks inte på besiktningen eller på ett inbytestest, så bilhandlaren köper in bilen i god tro och säjer den vidare, säger säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF till Motorbranschen.

Manipulationen upptäcks oftast inte förrän bilägaren lämnar in sin bil på verkstad för ett annat problem. Då vänder sig bilägaren till bilhandlaren som intet ont anande sålt bilen vidare. Handlaren tycker inte den är ansvarig, men ARN går på en helt annan linje. Om bilhandlaren vet vem som utfört fusket kan den gick begära skadestånd. 

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF.

Nu råder MRF bilhandlare att göra mer omfattande kontroller för att säkerställa att dieselbilar inte har AdBlue-problem och igensatta partikelfilter. Hårdare kontroller i besiktningen kan snart ge bilarna körförbud i besiktningen. Den som köper en dieselfuskad bil kan behöva göra reparationer för 10 000-tals kronor för att undvika körförbud. Bilprovningen håller på att införa kostnadsfria kontroller.
– Att bara förlita sig på bilens diagnosdator är inte tillräckligt säkert, utan här krävs tyvärr att ni gör ett avgas- och rökgastest vid inbytet, säger Klaus Silfvenius.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt