Kriminella nätverks klonade bilar har blivit en miljardindustri. Stulna bilar säljs vidare med nya identiteter mitt framför ögonen på myndigheter. Nu kräver svenska experten ett stopp.
– De stjäl bilar och ger dem nya identiteter, helt lagligt på papperet, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Problemet med klonade bilar växer i hela Europa och Sverige är inget undantag. För några veckor sedan avslöjade polisen i Danmark en kriminell grupp som stulit dussintals bilar. De gav bilarna falska identiteter och sålde dem vidare på den legala marknaden.
– Så länge handeln tillåts kommer organiserad brottslighet att hitta vägar för att fortsätta sin verksamhet, varnar Bo Ericsson på Fordonsjuristen i ett pressmeddelande.
En bilkloning börjar med att ett falskt chassinummer från en annan, ofta identisk bil, sätts på den stulna bilen. Originalnumret tas bort, dokument som registreringsbevis förfalskas och bilen kan besiktigas och säljas vidare.
– De stjäl bilar och ger dem nya identiteter, helt lagligt på papperet. Ofta förfalskas även registreringsbeviset, förklarar Ericsson.

På så sätt kan en bil som egentligen är stulen framstå som helt laglig. En av de stora luckorna i systemet är handeln med inlösta, krockade och brunna bilar.
– Dessa fordon köps upp och används som mallar eller identitetsgivare för de stulna bilarna. Eftersom bilens dokumentation fortfarande är giltig kan kriminella utnyttja detta för att ge en stulen bil en ”laglig” identitet, säger Ericsson.
Eftersom dokumentationen fortfarande är giltig, kan kriminella ge stulna bilar en ”laglig” identitet och på så sätt smälter bil in på marknaden.
– Detta kryphål gör marknaden för kloning möjlig och måste därför täppas till. Ett totalförbud mot försäljning av inlösta, krockade och brunna fordon inom hela EU är avgörande för att stoppa utvecklingen. Så länge handeln tillåts kommer organiserad brottslighet att hitta vägar för att fortsätta sin verksamhet.

Konsekvenserna för den enskilde köparen kan bli dramatiska.
– Bilkloning skapar en osäker marknad där konsumenter riskerar att ovetandes köpa stulna fordon. Konsekvenserna för den enskilde kan bli katastrofala. Bilen kan beslagtas, samtidigt som köparen står kvar med skulder och utan ersättning, säger Ericsson.
Problemet är inte nytt, men polisens insats i Danmark visar hur omfattande det fortfarande är. Om inget görs fortsätter de kriminella nätverken att utnyttja marknaden och risken att vanliga bilägare drabbas ökar för varje dag.
– EU måste agera – och införa ett förbud som stoppar denna miljardindustri avslutar Bo Ericsson.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.