Varnar bilägare för prischocken: Aldrig varit dyrare

Det kan verka som ett fynd på begagnatmarknaden men kan snabbt bli en dyr historia. Nu varnar försäkringsbolaget Gjensidige för att bilköpet kan bli extremt mycket dyrare än man räknat med.
– Många överskattar nog sin egen förmåga att bedöma de verkliga kostnaderna
.

Många bilar som var ouppnåeliga som nya blir plötsligt möjliga att köpa efter några år, men kostnaderna för service, reparationer och reservdelar kan skjuta i höjden. Små skador som förr kostade några tusenlappar kan i dag kosta tiotusentals kronor och priserna fortsätter att stiga. Att bara räkna på inköpspriset kan därför ge en falsk trygghet. Den verkliga prischocken dyker ofta upp först när bilen står på verkstaden.

En ny undersökning från Ipsos för försäkringsbolaget Gjensidige visar att 81 procent av norska bilägare säger att de tänker på framtida kostnader när de väljer bil.
– Det är lätt att säga att man tänker långsiktigt, men vi vet att bilval ofta präglas av känslor, design och status. Många överskattar nog sin egen förmåga att bedöma de verkliga kostnaderna över tid, säger Arne Voll, kommunikationschef på Gjensidige, till Broom.

Arne Voll är kommunikationschef för Gjensidige i Norge.

Han menar att moderna bilar är fulla av avancerad teknik och komponenter som både är dyra och komplicerade att reparera. Det gör bilägandet mer krävande och dyrare. Voll säger att han ofta blir skrämd av priserna på bildelar och att även små skador kan ge stora räkningar.

Några exempel från verkligheten visar att kostnaderna kan skjuta i höjden. En frontlykta kan kosta upp till 50 000 kronor, sidospegel upp till 30 000 kronor och sensor i stötfångare upp till 100 000 kronor. Det är inte längre ovanliga undantag, utan ett nytt och dyrt normalläge för bilägare.

Försäkringsbolaget If ser samma trend. Vidar Brustad som är chef för värdering och inköp If säger till Broom att på tre år har priset på vissa delar ökat med över 50 procent. Det är en utveckling som fortsatte även i fjol, då vissa märken steg med mer än 20 procent.

Enligt Voll finns stora kostnader som ofta kommer efter garantitiden som man inte räknat med.

Arne Voll påpekar också att de stora kostnaderna ofta kommer efter garantitiden. Elektronik, batterier och förarassistanssystem är dyra att reparera. Många delar kan inte lagas utan måste bytas helt ut.
– Därför är det viktigt att veta vilken garanti man faktiskt får och vad som händer efteråt, säger han.

SUV:ar och statusbilar är tydliga exempel på modeller som efter några år kan vara relativt billiga att köpa, men mycket dyra att äga. Voll menar att även om många delar är byggda för bilens livslängd hjälper det lite om de går sönder och inte kan repareras.

Gjensidige rekommenderar alla som funderar på ny bil att noggrant räkna på totalekonomin. Inte bara köppris och körglädje. Annars kan man råka ut för en rejäl oväntad kostnad som man inte räknat med.
– Använd kalkylatorer och ta hänsyn till garanti, servicekostnader och värdeminskning. Att välja bil handlar också om trygghet, ekonomi och ansvar, avslutar Arne Voll.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt