Världspremiär för Volkswagen ID.4 – dragkrok är standard

Nu presenterar Volkswagen sin nya elektriska suv ID.4. 
Priset i Sverige startar på 514 900 kr för introduktionsmodellen ID.4 1st. Batteriet ger en räckvidd på upp till 520 km. Bilen får dragkrok som standard.

Volkswagens jättesatsning på elbilar rullar vidare med introduktionen av elbilen ID.4 som nu får världspremiär. Till en början handlar det om en introduktionsmodell som byggs i 27 000 exemplar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan den mer välutrustade ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Priserna är innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kr nästa år. De första bilarna levereras redan till nyår. 

Bilen påminner en hel del om ID.3, men har enligt Volkswagen fått en mer muskulös look. Volkswagen har arbetet hårt för att ge bilen en bra aerodynamik, cw-värdet är 0,28. Det handlar om en kompakt suv på 4,58 meter, men med stora innerutrymmen.

Bilen kan få hjul upp till 21 tum och har dragkrok som får dra 1000 kg som standardutrustning. 

Samtliga modeller har till en början en elmotor på 204 hk och en räckvidd på upp till 52 mil. Senare kommer en fyrhjulsdriven version. 

Enligt Volkswagen ska det nu fungera att ladda hem mjukvaruuppdateringar till bilen direkt efter köpet, något som krånglat med ID.3-bilarna. Bilen byggs i samma anläggning i Zwickau som ID.3 och bygger på samma MEB-plattform. 

– Nu är det full fart med vår elbilssatsning. Vi ser ett mycket stort intresse för ID.3 som nu levereras till de första kunderna.   ID.4 blir ännu en bil som vi tror kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, inte minst som en populär förmånsbil eller tjänstebil, säger Sten Forsberg, vd för Volkswagen Sverige.

Preliminärt förmånsvärde som publiceras hos Skatteverket under oktober är enligt följande: från 1 316 kr för ID.4 1st respektive 1 464 kronor för ID.4 1st Max vid 50 % marginalskatt.

Privatleasing ID.4 1st: från 5 425 kr inklusive service (36 månader/totalt 3 000 mil) Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är inklusive moms.

Business Lease ID.4 1st: från 4 995 kr inklusive service och försäkring (36 månader/totalt 4 500 mil). Betalskydd ingår i 12 månader. Klimatbonus är inkluderad i leasingavgiften. Priset är exklusive moms.

Båda modellerna tillverkas i en begränsad upplaga på totalt 27 000 exemplar. När de sålts slut kommer de att ersättas med ett antal förkonfigurerade modeller. Dessa är utrustade med de tillval som är kundernas favoriter samlade i paket. 


Fyra alternativ av lacker erbjuds: Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. 


Dörrhandtagen på ID.4 ligger i plan med karossen och är som standard försedda med elektrisk upplåsning. Tack vare de korta överhängen och det långa axelavståndet på hela 277 cm är bilen lika rymlig som en konventionell siv i närmast större klass.  Panoramaglastaket (standard i ID.4 1st Max) sträcker sig nästan över takets fulla längd.


Bagageutrymmet har en volym på 543 liter, och fäller man ner baksätet står hela 1 575 liter till förfogande vid last upp till taket. ID.4 1st Max levereras med en elektrisk baklucka.

Dragkrok är standard på de båda modellerna och den eldrivna SUV:en kan dra släp med en vikt på upp till 1 000 kg (bromsat, 12 % stigning).

Mitt på instrumentpanelen sitter en pekskärm för navigationssystemet, telefonfunktionerna, media och olika assistanssystem och bilinställningar. På ID.4 1st handlar det om en 10″-skärm medan den på ID.4 1st Max mäter 12″ på diagonalen.  Head-up-Displayen (HUD) med förstärkt verklighet (AR) (standard i ID.4 1st Max) projicerar bland annat upp riktningspilar på vindrutan så att de smälter samman med bilens fysiska omgivning.


De assistanssystem som installeras i ID.4 från fabrik går under samlingsnamnet IQ. Drive. Det standardmonterade ljudvarningssystemet Park Distance Control innehåller en automatisk bromsfunktion för när bilen manövreras. Andra system som hör till standardutrustningen i de båda modellerna är bland annat filhållningsassistenten Lane Assist, närområdesövervakningen Front Assist inklusive autobroms och en bromsfunktion vid mötande trafik samt assistans vid undanmanövrer liksom den adaptiva farthållaren ACC Stop & Go med hastighetsbegränsare.

ACC-funktionen analyserar navigationsdata och vägmärken och kan därför verka på ett förutseende sätt. Systemet sänker i god tid bilens hastighet när man närmare sig en kurva, rondell, hastighetsbegränsning eller stadsgräns. Även Eco Assistance-systemet ingår i standardutrustningen. I lägen där det kan vara klokt att släppa upp gaspedalen tipsar systemet föraren om detta.

ID.4 1st Max har ännu fler assistanssystem ombord. Travel Assist övervakar avståndet till framförvarande fordon och ser till att hålla bilen i mitten av sitt körfält. För att använda denna funktion behöver föraren endast trycka lite lätt på den beröringskänsliga ratt som fungerar med detta system. När man ska byta fil varnar Side Assist föraren i kritiska lägen. Och Emergency Assist bromsar ner ID.4 till stillastående om föraren av någon anledning inte kan göra detta själv.

Framför bakaxeln på ID.4 sitter en elmotor som driver hjulen via en 1-stegad växellåda. I båda modellerna utvecklar elmotorn 204 hk (150 kW). Det fulla vridmomentet på 310 Nm finns tillgängligt redan från start. Bilen klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 8,5 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år. Markfrigången är 21 cm och gör att Volkswagens helt eldrivna suv känner sig hemtam även i lättare terräng.

Båda ID.4 1ST-modellerna har ett batteri med en kapacitet på 77 kWh (netto). Batteriet väger 493 kg och ger en räckvidd på upp till 520 km.

Batteripaketet, som är inneslutet i aluminiumsektioner och skyddas av en robust ram, innehåller 12 batterimoduler. Var och en av dessa innehåller i sin tur 24 pouch-celler med ett flexibelt yttre hölje. En basplatta med inbyggda vattenkanaler reglerar cellernas temperatur. Volkswagen garanterar att batteriet fortfarande kommer att ha minst 70 procent av sin ursprungliga kapacitet kvar efter 8 år, eller en körsträcka på 160 000 km.

Vid en snabbladdningsstation med likström, som Ionitys, kan 77 kWh-batteriet i ID.4 laddas för en räckvidd på upp till 320 km på cirka 30 min (WLTP) – med en laddningseffekt på upp till 125 kW.

Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max

Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Växellåda: 1-växlad
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd, WLTP: upp till 520 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm
Axelavstånd: 2 766 mm
Dragkoefficient (cW-värde): 0,28
Bagagevolym: 543 liter

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester