Världens snabbaste Tesla – med 9,3-liters V8!

Det ser ut som en vanlig Tesla och det är en riktig Tesla. Med detaljen att den låter som en monsterbil och har en 9,3-liters V8 med dubbla turboaggregat i frunken.
– Det spårade snabbt ur, säger ägaren och dragracerföraren Robert Feund.

Vid första anblick ser den ut som vilken Tesla Model S som helst. Tyst, modern, diskret. En vanlig elbil, helt enkelt. Men när motorn startar är det något som inte stämmer. Istället för ett elektriskt surr hörs ett brutalt muller. Sedan kommer turbovisslet och det står klart att det här inte är någon vanlig Tesla.
– Det började som ett kul gatuprojekt men spårade snabbt ur. Nu är det ett dragracingbygge som går helt fantastiskt att köra, säger Robert Freund.

Under skalet döljer sig en 9,3-liters V8 med dubbla turboaggregat. Effekten ligger på runt 1 700 hästkrafter. Elmotorn är helt bortplockad. Det här är en “elbilskaross” som bara går på bensin. Men enligt Robert finns det ännu mer att klämma ur och med rätt hjälp kan den snart kanske nå närmare 2200 hästkrafter. Det betyder med stor sannolikhet att det här är världens snabbaste Tesla.
– Vi vet att det finns 400–500 hästar till att hämta med en annan kamaxel och större turbo. Det enda som saknas är rätt sponsor, skrattar Robert.

Bilen började sitt liv som ett reservdelsobjekt. Planen var att ta eldrivlinan och sätta den i en gammal Ford Mustang. Men projektet rann ut i sanden och Teslaskarossen blev stående. Tills Robert och hans vänner fick en ny idé. Vad händer om man trycker ner en bensin-V8 motor i en Tesla och bygger något helt eget?

Motorn är en så kallad Big Block från Chevrolet med delar från flera amerikanska trimfirmor. Den sitter extra lågt i bilen för att ge plats under huven och för att få bättre viktfördelning. Växellådan är en trestegad automat som klarar av den enorma kraften och chassit har byggts om för att passa Teslans ovanligt breda kaross.

Turbosystemet består av två förhållandevis små aggregat vilket gör att motorn svarar snabbt. Det är inte den mest effektiva lösningen vid höga varvtal men bilen är rolig att köra tillägger Robert. Trots att bilen väger nästan två ton med förare är målet att köra den klassiska kvartsmilen (ca 402 meter) på runt 8,4 sekunder. Det är nivåer som slår de flest av världens snabbaste serietillverkade bilar. Och det här är ändå bara början.

Bilen har byggts för att klara både bana och landsväg. Robert är van vid att köra så kallade “drag-and-drive”-evenemang, där man tävlar på bana men också kör mellan stoppen på vanliga vägar. Han har tidigare deltagit i Hot Rod Drag Week och nu är han med på Sick Week 2025 som är en av de tuffaste utmaningarna i USA för gatulagliga tävlingsbilar.

Reaktionerna från omgivningen har varit förvånansvärt positiva. Till och med från inbitna elbilsfantaster.
– Vi trodde folk skulle bli förbannade, särskilt Tesla-folket. Men ärligt talat, de flesta tycker den är hur cool som helst. Visst, en Tesla Plaid är snabb. Men det här… det låter bättre, ser bättre ut och folk blir livrädda när man gasar. Vad mer kan man begära?, säger Robert Freund.

Till vänster, dragracerföraren och fossil-Teslaägaren Robert Freund.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt