Världens mest bisarra likbil drivs med en Rolls-Royce jetmotor. Ägaren kallar den ”dödligt snabb”. Se den galna ombyggda likbilen som sprutar eld.
En begravningsbil med jetmotor? Det låter som något från en galen actionfilm, men för YouTubern Adam Beard blev det verklighet när han satte sig i en jetmotor-driven Vauxhall Omega Hearse. På sin kanal Twin Engine Corsa visar han upp detta minst sagt spektakulära bygge – och det är högljutt, farligt och ganska fascinerande.
Bilen, som byggts av ägaren Richard, är utrustad med en Rolls-Royce Viper-turbojetmotor. Den startar på tomgång vid 40 procents kraft och kan nå nivåer som inte bara skakar marken och omgivningen utan också passagerarens nerver. På bakluckan står parollen ”Död på sextio sekunder”.
När Youtubern Adam Beard får åka med under en provtur vågar ägaren Richard bara köra motorn på halveffekt – och ändå lämnar upplevelsen Beard både chockad och skräckslagen.
– Jag har aldrig varit så rädd i en bil som knappt rör sig, säger han med darrande händer efteråt.
Med en jetmotor som denna handlar det inte bara om fart, utan det är kraften och ljudet som gör upplevelsen så extrem. Bara vid 50 procents kraft blir Beard märkbart påverkad av jetstrålens otroliga energi. Ägaren och arkitekten bakom bygget avslöjar att han testat upp till 85 procent, men då under mycket kontrollerade förhållanden.
Det är dock inte bara motorns kraft som imponerar utan även den enorma mängden bränsle den behöver. Richard berättar att jetmotorn slukar bränsle i en hisnande takt – vid full gas töms tanken på bara 90 sekunder. Dessutom är det inte helt enkelt att bromsa, eftersom fordonet fortsätter drivas framåt av jetstrålen även när gasen släpps.
Men hur fick han ens den galna idén från början? Allt började när Richard fick tag på motorn via en säljare på eBay, där han egentligen diskuterade en annan motor till ett helt annat projekt. Resultatet blev dock detta: en stripad begravningsbil där utrymmet för båren numera domineras av en gigantisk jetmotor.
Och även om fordonet kan gå från krypfart till 110 km/h på nolltid är det kanske inte något man vill använda för en lugn sista resa. Det är inte heller särskilt praktiskt, vilket Adam Beard också konstaterar: det är ett fordon som bäst beundras på avstånd, med motorn avstängd.
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.