Världens risigaste Lamborghini såldes för ett riktigt vrakpris. Det är lite svårt att se, men under rosten döljer sig en Lamborghini Espada från 1972 med den legendariska V12-motorn på 3,9 liter. Om den fungerade skulle V12:an ge 350 hästkrafter.
Att se en Lamborghini i så här dåligt skick är extremt ovanligt. De åtråvärda sportbilarna vårdas för det mesta ömt av sina ägare. Men det finns undantag – och den här Espadan från 1972 ville komma till en ny ägare som kunde rädda den. Och köparen kommer knappast aldrig att hitta en billigare Lamborghini.
Lamborghini Espada premiärvisades på bilsalongen i Genève 1968 och var en rymlig fyrsitsig sportbil med V12-motor. Bakom designen stod Marcello Gandini som även ritat Miura och kom att rita Countach. Designen var inspirerad av Bertones konceptbil Pirana.
Espada blev en succé och var under lång tid Lamborghinis mest sålda modell med 1227 exemplar. Hemligheten bakom framgången var de generösa utrymmena, fyra vuxna kunde åka bekvämt och hade plats för bagage på långresan.
Samma ekvation som gör Lamborghini Urus till märkets storsäljare drygt 50 år senare. Idag är mittmotorbilen Lamborghini Miura betydligt mer eftertraktad än Espada, men på 60- och 70-talet var det annorlunda.
V12-motorn på 350 hästkrafter gjorde Espada till en svårslagen kryssare på Europas autostrador. Det är samma konstruktion av Giotto Bizzarrini som satt i Miura, Countach och användes ända till ffdfdfdf. I Espada matades tolvan av se Weberförgasare. Bilen kunde få med femväxlad manuell eller en trestegs Torqueflitelåda från Chrysler. Toppfarten låg på 250 km/h.
Bilen såldes av H&H Classics på auktion. De hade hoppats att någon skulel bjuda mellan 130 000 och 180 000 kronor. Men hur rostig en Lamborghini än är blir den inte så billig, priset landade till slut på det dubbla, 375 000 kronor.
Allt är möjligt när det gäller renovering av bilar, men det kommer att krävas ett enormt jobb för att få den gamla italienaren i stridbart skick igen. Karossen är svårt anfrätt av rost, men det finns goda nyheter. V12:an går runt och kommer sannolikt att få fungerande utan en total renovering.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter