Världens näst äldsta Saab säljs på svensk auktion: ”En helig bil”

Världens näst äldsta Saab 92!
Under fem år, 1948-1952, användes bilen som testbil hos Saab. 
Nu säljs den ikoniska svenska veteranbilen på auktion. 
– Det här är något väldigt speciellt, säger värderingsmannen Peter Sundfeldt. 

Den näst äldsta Saabbilen som finns bevarad i världen är på väg att säljas på auktion i Sverige. Bilen har chassinummer 92004, tillverkades 1948 och användes som provbil i innan den såldes vidare till en kund 1952.  ”En helig bil!”, uppger Bilweb Auctions i sin beskrivning.

Saabs biltillverkning började efter andra världskriget då efterfrågan på stridsplan sjönk kraftigt. I mitten av 1946 var den första prototypen av Saab med chassinummer 92001 färdig och visades för Saabs ledning. Då beslutade företaget att bygga ytterligare tre provbilar. Det är den sist tillverkade bilen av provbilarna som nu kommer ut till försäljning. Sommaren 1947 premiärvisades Saab 92 för pressen i Linköping. 

Den allra första Saaben 92001 står i dag på Saabmuseet i Trollhättan,  och de andra två provbilarna är sedan länge försvunna. Så bilen som nu säljs är den enda bevarade ur den första provserien. Det är också världens äldsta Saab som ännu är i trafik. Under alla år sedan den såldes ut av Saab har den funnits runt den första ägarfamiljen. Innan den såldes vidare av Saab 1952 fick den B-modellens bagagelucka. 
– Närmare varumärkets rötter är svårt att komma. Det här är något väldigt speciellt, säger värderingsmannen Peter Sundfeldt på Bilweb Auctions

Enligt mätaren har bilen bara gått 1755 mil på alla år. Under många år stod den uppställd inomhus som ren prydnad. Bilen har en tvåcylindrig tvåtaktsmotor 25 hk och en toppfart på 105 km/h. Det tog cirka en halv minut för de gamla Saabarna att nå över 100 km/h.

För några år sedan såldes vad som då sades vara den tredje äldsta Saaben med chassinummer 92009 via auktionshuset Bonhams. Priset för den bilen blev 238 000 kr.  Uppgiften var dock felaktig. Den tredje äldsta Saaben med nummer 92007 ägs av Jacob Wallenberg som fick ärva den av sin far Peter Wallenberg som fått den i 60-årspresent av Saab. 

Fakta Saab 92

Saab 92 anses ha varit långt före sin tid med tekniska lösningar som lågt luftmotstånd, tvärställd motor, framhjusldrift och kuggstångsstyrning. Från början gick det bara att få färgen i grönt, då Saab hade stora mängder färg över från sin flygplanstillverkning under kriget.  
Motor: Tvärställd tvåcylindrig tvåktaktsmotor på 764 kubik. Treväxlad manuell låda. Effekt: 25 hk vid 3800 varv. 
Längd: 395 cm
Bredd: 162 cm
Höjd: 145 cm
Tjänstevikt: 880 kg