Världens första solbil klar – laddar 1100 mil solel per år

Solcellsbilen Lightyear 0 är klar – i höst får de första köparna sina bilar. Med solpaneler på taket är det möjligt att köra utan att ladda alls i flera månader sommartid. Totalt laddar bilen upp till 1100 mil solel per år.

De flesta elbilsstartups med annorlunda idéer kommer aldrig i mål, fråga bara svenska Uniti. Den holländska elbilen Lightyear visades upp 2019 som ett koncept som kan laddas med solceller på taket. Vissa tvivlade säkert, men nu är bilen klar produktion och i höst ska de första köparna få sina bilar. Lightyear har släppt nya bilder och fakta om modellen 0. 

Lightyear One är klar för leverans i november.

– 2016 hade vi bara en idé; tre år senare hade vi en prototyp. Nu, efter sex år av testning, iteration, (om)design och otaliga hinder, är Lightyear 0 ett bevis på att det omöjliga faktiskt är möjligt, säger Lightyears medgrundare och VD Lex Hoefsloot i ett uttalande.

Modellen visades upp för världen första gången 2019 och hett då Lightyear One. Nu, två år senare, har Lightyear gjort klart den slutliga produktionsversionen. Bilen har dessutom genomgått ett namnbyte, Lightyear One heter nu Lightyear 0.

Räckvidden med fulladdat batteri är 625 km, sedan kan solen lägga till upp till sju mil om dagen.

Det innovativa konceptet är detsamma: Det är alltså en elbil med solpaneler på taket. Lightyear har hela fem kvadratmeter solpaneler på taket. Bilen är designad för att ha en stor takyta och ett väldigt lågt luftmotstånd. Taket är ett av bilvärldens bredaste.

Solpanelerna kan ge bilen 70 km extra räckvidd varje dag, utöver den vanliga räckvidden på 625 km från batteriet på 60 kW. Om du inte kör alltför långt kan du strunta helt i att ladda bilen under två månader på sommaren. Totalt laddar bilen 1100 mil solel per år. I Spanien eller Portugal kan solelen räcka utan laddning via nätet så länge som sju månader. Hur mycket Lightyear skulle ladda i Sverige anges inte.

Bilen blir den mest energieffektiva elbilen på marknaden med en förbrukning på 10,5 kWh per 100 km vid en hastighet av 110 km/h. Luftmotståndet är rekordlåga Cw 0,19, vilket är lägre än Mercedes EQS som Mercedes hävdar är den mest aerodynamiska bilen någonsin. Även vikten är låg, endast 1575 kg trots solcellerna på taket. 

Bilen är ganska lik prototypen som visades 2019, men några skillnader finns. Bland annat nya strålkastare och en ny främre stötfångare. Produktionsversionen är utrustad med dörrhandtag. Kamerorna som ersätter speglar flyttats nedåt. De är nu placerade i höjd med hjulhuset. Instrumentbrädan har ett 10,1-tums infotainmentsystem med pekskärm som tillåter molnbaserade uppdateringar. Interiören består helt av veganska och naturliga material som ekologiska säten i mikrofibermocka och detaljer i rotting.

Lightyear 0 kommer endast att byggas i 946 exemplar och prislappen är hisnande: 2,6 miljoner kronor. Lightyear arbetar dock på en billigare solelsbill för de breda massorna som ska kosta 300 000 kronor och komma 2024.