Titta noga på bilderna – detta är världens enda Ferrari F40 med V12-motor. Bakom mästerverket finns två galna genier till racingfantaster. De skapade något historiskt efter ett krocktest hos Ferrari.
Stefano Sebastiani och hans kompis Robin Simpson fick ett erbjudande från Ferrariingenjören Amedeo Felisa som de inte kunde neka. Resten är historia, som nu ska auktioneras ut hos Iconic Auctioneers. Det handlar om den legendariska Ferrari F40. Modellen som lanserades till biltillverkarens 40 årsjubileum och även var grundaren Enzo Ferraris sista bil att bygga.
Det här är dessutom en Ferrari F40 LM, en specialmodell som bara byggdes i 19 exklusiva exemplar. Men om man lyfter på motorhuven eller tittar in i coupén förstår man att något inte riktigt står rätt till. För här sitter inte den vanliga V8 Twin Turbon. Istället finns det en V 12 motor från en 550 Maranello.
Det var i början av 1990-talet som Amedeo Felisa ringde till sin kompis Sebastiani. Felisa uppskattade den våghalsiga racerföraren som gjort sig ett namn under flera långlopp. Nu tänkte Felisa hjälpa honom lite med karriären och erbjöd Sebastiani att köpa chassit till en F40 LM som man använt i krocktester.
Sebastiani som var en äventyrare av rang kunde inte låta bli att slå till. Tillsammans med kompisen Robin Simpson satsade man alla sina tillgångar och började bygga en ny superbil för att vinna de största tävlingarna.
De ratade den vanliga V8 Twin Turbon. Istället köpte de en V12 motor från en 550 Maranello. Därefter byggde man om bilen så att den skulle klara av standarden för bantävlingar. Många skakade på huvudet och trodde inte att det skulle gå. Men deras superbil gjorde succé och när den kända föraren Mauro Baldi fick pröva den 2003 var han eld och lågor.
– Den är ännu bättre, än de vanliga F40 LM, sa han efter långloppet i Vallelunga.
Efter pensioneringen har den här underbara banracern stått väl omhändertagen och varsamt körd.
Men nu ska den säljas efter alla år. I vanliga fall går de här F40 LM-modellerna i begränsad upplaga för över 20 miljoner kronor. Den här uppskattas kosta mindre än hälften, men det är hur som helst ett stycke spännande motorhistoria.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.