Världens dyraste Volvo säljs – P1800 Cyan i kolfiber

Detta är världens dyraste Volvo – och den kan bli din. Prislappen är högre än för en ny Ferrari. Nu säljs en läckert vinröd Volvo P1800 Cyan. Nytolkningen av P1800 har kolfiberkaross och toppar närmare 300 km/h.

För bara drygt ett år sedan meddelade Cyan Racing att de levererat sin allra första P1800 Cyan i USA till den första köparen. Den vinröda drömbilen levererades under Monterey Car Week i USA. Måhända har ägaren tröttnat eller behöver pengarna – eller så är det en anna identisk bil. För nu är världens dyraste Volvo till salu hos en bilhandlare.

Volvo P1800 Cyan tog världen med storm för ett par år sedan och restomod-versionen av Volvos ikoniska sportbil hyllades i världspressen för både stil och unika köregenskaper. P1800 Cyan är en nytolkning av Volvos heliga graal P1800 med ultralätt kolfiberkaross och en högvarvig Volvofyra på 420 hästkrafter. 

Bilen är byggd med en gammal Volvo P1800 som grund men det mesta har bytts ut mot moderna, men analoga komponenter. Känslan ska vara lika puritansk som på 1960-talet. Bara ett mindre antal bilar byggs, så det är en verkligt unik bil. 

Den amerikanska modellen har 350 hästkrafter till skillnad från Europaversionens 420. Dessutom har fjädringen gjorts lite mjukare på nordamerikanskt manér. Även den bakre differentialen är modifierad för att passa en mer avslappnad upplevelse bakom ratten. Inredningen är smakfullt utförd i ljusbeigt läder. Mätaren är graderad förbi 270 km/h.

Interiören är mycket smakfullt utförd i ljust skinn och instrumenteringen är trogen originalet från 60-talet, även om graderingen på mätarna av naturliga skäl har en helt annan skala idag. Bilen toppar närmare 190 mph, 300 km/h, med tanke på att vikten endast är 990 kg.

Ja, visst är den läcker och tämligen unik. Men prislappen är tämligen svettig. Det begärda priset hos Graham Rahal Performance ligger på 699 995 dollar, motsvarande 7,3 miljoner kronor. Det är ungefär i paritet med en Ferrari SF90 Stradale. Vilken skulle du välja? 

Fakta Volvo P1800 Cyan

Motor: Tvåliters turbomotor med fyra cylindrar. Cylinderdiameter och slaglängd: 82×93,2 mm 
Kompressionsförhållande: 10,2: 1.
Effekt:  420 hk / 308 kW vid 7000 rpm 
Max vridmoment: 455 Nm vid 6000 rpm 
Laddtryck: 2,7 bar 
Max varvtal: 7700 rpm 
Turbo: Borg Warner EFR, keramiska kullager.
Avgasrör: Dual tube rostfritt stål, dubbla katalysatorer.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Manuell femväxlad låda. Kardanaxel i kolfiber. 
Mått: Axelavstånd: 2446 mm, Längd: 4203 mm  Bredd: 1748 mm 
Höjd: 1220 mm  Spårvidd fram: 1466 mm,  Spårvidd bak: 1489 mm. Tankvolym: 57 liter
Bromsar: Fram: 4-kolvs bromsok, 362×32 mm skiva  Bak: 4-kolvs bromsok, 330×25,4 mm skiva
Hjul: Framdäck: Pirelli P Zero 235/40-R18  Bakdäck: Pirelli P Zero 265/35-R18 
Vikt: Tjänstevikt 990 kg Viktfördelning: 47% fram, 53% bak. 

LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester