Rolls-Royce Droptail är världens dyraste nybil någonsin. En hemlig köpare tros ha slantat upp 330 miljoner kronor för roadstern. Det här är vad de fick för pengarna.
Rolls-Royce Droptail är inte bara dyr, bilen är löjligt dyrt. Den sägs vara Rolls-Royce första moderna tvåsitsiga roadster och modellen görs i fyra exemplar. Den har tagits fram i samarbete med fyra kunder och anses ha kostat 330 miljoner kronor per exemplar.
Köparen får ett specialbyggt monocoque chassi av stål, aluminium och kolfiber gjort av Rolls-Royce Coachbuild-division. Chassit baseras på Architecture of Luxury-plattformen som också används för simplare modeller som Cullinan, Ghost och Phantom.
Trots det remarkabla priset sitter den vanliga turboladdade 6,75-liters V12:an under motorhuven. Men det här är måhända inte en bil du köper för fartresurserna. Dock får köparen 30 hästkrafter extra, totalt omkring 600 hästkrafter. 0-100 km/h lär gå under 5 sekunder och topparten landar på över 250 km/h.
Trots att Droptail endast är tvåsitsig är bilen hela 5,3 meter lång och 2 meter bred. Det avtagbara taket är tillverkat av kolfiber. Interiören är specialgjord med en stor träpanel som ska ha tagit nio månader att bygga.
Den första Droptail-bilen kallas för “La Rose Noire” och uppges ha beställts av en man och hustru, som är överhuvuden för en “framstående internationell familj”. För att fira att bilen stod färdig beställde paret en exklusiv årgång av Champagne de Lossy. Rolls-Royce har integrerat en matchande champagnekyl i bilen, med en uppsättning munblåsta champagneglas.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter