Världens dyraste Mercedes 190E: ”Otroligt nyskick efter 30 år”

Nu säljs världens dyraste och finaste Mercedes 190E 2.5-16 Evo 2.
Evolution II-modellen har en 2,5-liters Cosworth-trimmad fyra med 235 hk.
Det här otroliga exemplaret har bara gått 930 mil på 30 år och ägs av racingföraren Gunter Thiel. 

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo 2 gjorde sensation på bilutställningen i Genève i mars 1990. Den djärva breddningen och den enorma bakspoilern fick den diskreta 190-karossen att se ut som om bilen kom från en annan planet. 

Evolution 2-verisonen togs fram för att klara homologiseringen till DTM-serien. Och tävingsversionen av 190E 2.5-16 tillverkades i endast 502 exemplar. 

Evolution II är verkligen inte vilken 190-Mercedes som helst. Modellen har breddad kaross, andra stötfångare, 17-tums sexekrade hjul och en enorm bakvinge. Dessutom har den större bromsar än alla andra 2,5-16-modeller. Gatversionen hade 235 hk, medan DTM-bilen trimmades upp till 373 hk. 1992 blev Klaus Ludwig DTM-mästare i 190E 2.5-16  Evo 2. I dag är det en av de mest åtråvärda Mercedes-modellerna hos samlare.

Nu säljer den tyska Mercedes-specialisten Mechatronik en 190E 2.5-16  Evo 2 som torde vara världens dyraste och finaste Mercedes 190. Det handlar om en bil som rullade ut från Mercedes-Benz-fabriken i Sindelfingen i maj 1990. Under åtta var den utställningsbil hos Mercedes i Augsburg, men köptes till slut av racingföraren Gunter Thiel, som kört racing med Mercedes 300 SL. Han har ägt bilen i 22 år och vårdat den som en ögonsten. Bilen kan sägas vara i nyskick och på 30 år har den endast gått 930 mil. 

Den senaste servicen gjordes i november 2019. Enligt Mechatronik är alt på bilen i toppskick. Både karossen och interiören ser ut som om bilen just rullat ut från fabriken. Även priset får sägas vara i toppskick: 4,3 miljoner kronor.  

– Bilens övergripande skick kan beskrivas som nytt. Omfattande mått på målarfärg lämnar inget tvivel om att bilen fortfarande är helt i originalfärgskick. Interiören är också i samma skick som när EVO II levererades för 30 år sedan. Trots den sällsynta användningen under åren är fordonets teknik i perfekt skick. Upphängningen, som är känslig för Evolution II, fungerar felfritt. 

För den som vill komma billigare undan finns det fortfarande fina Mercedes 190 till salu till humana priser i Sverige. 190-serien är en av Daimlers mest producerade modellere och Baby-Benz tillverkades i inte mindre än 1,9 miljoner exemplar. Modellen är så slitstark att många ännu rullar på våra vägar.