Många bilar vibrerar i hög hastighet. Ett enkelt problemet att åtgärda, avslöjar mekanikern.
– Problemet har varit likadant i årtionden, säger mekanikern David Long.
Flera Mercedes-modeller och även andra bakhjulsdrivna bilar riskerar att börja vibrera med åren. Problemet märks tydligt vid högre hastigheter, och dyker vanligtvis upp efter att bilen passerat 17–20 000 mil. Vibrationerna är svåra att lokalisera, men är mycket vanliga på sedaner från Mercedes. Både nyare och äldre modeller. Många balanserar hjulen och gör andra åtgärder, helt i onödan. Nu har en mekaniker i USA har nu avslöjat orsaken. Och lösningen är relativt enkel, men kräver en del arbete.
– Detta problemet har varit likadant i årtionden, berättar David Long på sin Youtube-kanal.
När ägare känner vibrationerna vid högre hastigheter misstänker de ofta obalanserade hjul och åker till verkstaden för hjulbalansering. Om det inte hjälper kontrolleras motorfästena, som ibland kan orsaka vibrationer, men vanligtvis är de inte problemet. Problemet ligger i stället väldigt ofta i stödlagret, ungefär i mitten av axeln som stöder den mot karossen, menar David Long. Lagret slits med tiden. Då skapas friktion vid rotation, vilket upplevs som vibrationer i bilen.
Det är inte en dyr del som behöver bytas. Den finns ofta till rimliga priser, även hos auktoriserade verkstäder. Det svåra är att komma åt lagret, menar David Long.
– Lagret sitter i en liten bågformad hållare med en gummitätning, och i mitten finns ett lager. Det är väldigt svårt att komma åt, särskilt med avgassystemet och alla plåtar kvar på plats.
Först måste hela avgassystemet tas bort. Sedan värmeskyddsplåtar, och därefter kan kardanaxeln demonteras. Man behöver inte ta bort kopplingsskivorna för att byta lagret, men de har ofta slitage och bör bytas samtidigt, förklarar David Long. Arbetet omfattar därför byte av två kopplingsskivor och ett lager med tätning. Men när detta är gjort försvinner vibrationerna. Då får bilen tillbaka sin mjuka och stabila gång vid höga hastigheter.
David Long uppger att när lagret på kardanaxeln väl är utbytt, håller den i cirka 170–200 000 km.
– Om ni har en Mercedes, en S-klass, E-klass, C-klass eller någon annan Mercedes, och ni känner den där irriterande vibration som känns mitt i bilen, precis under där ni sitter, så är det mycket sannolikt här ni behöver titta på detta, avslutar han.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















