Har svenskarna blivit helt galna i gamla Volvobilar?
I veckan såldes en ganska vanlig Volvo 940 Turbo på auktion för hisnande 131 000 kronor.
Bilen hade bara haft en ägare – men gick för rekordpris trots att inredningen börjar lossna.
Klassiska bilar har haft en brant värdestegring under coronapandemin, och allra mest verkar moderna klassiker ha ökat. Nyligen såldes en 740 Turbo för 280 000 kr, och nu verkar bilfebern även ha nått den mer vardagliga Volvo 940.
I veckan såldes en Vollvo 945 Turbo för otroliga 131 000 kronor på PN Avvecklings & Konkursauktioner. Bilen som orsakade rena budkriget var en 945 Turbo från maj 1997. Bilen har bara haft en ägare. Trots att limmet i inredningen börjat släppa och dörrarna krullat sig stod köparna i kö.
Kanske beror suget efter en vanlig Volvokombi på att 940-modellen firar 30-årsjubileum och är en riktig favorit hos svenska folket efter 668 000 tilllverkade exemplar? Dessutom är modellen den sista riktiga bakhjulsdrivna Volvon.
Volvo 940 och 960 premiärvisades hösten 1990 som ersättare till Volvo 740 och 760. Till stora delar var konstruktionen och karossen hämtad från 700-serien som visades redan 1982. Volvos designer Jan Wilsgaard har dock moderniserat och rundat av utseendet på den kantiga karossen. 900-serien fick ett nytt bakparti med sluttande bakruta. Fronten var hämtad från den uppdaterade Volvo 760. Interiören påminde till stora delar om Volvo 740, men instrumentpanelen var ny.
Under motorhuven satt en gammal bekant konstruktion: Volvos 2,3-litersfyra, men i 940 hade den fått ny kamaxel och nya topplock. I Volvo 960 satt en världsnyhet: En rak sexcylindrig motor på treliter, i stället för den bespottade PRV-sexan.
Köparna kunde välja på flera modellvarianter i 940 redan från start. Det fanns förstås både sedan och herrgårdsvagn. GL hade 131 hk, GLT med 155 hk och turbo med 165 hk.
Det här var en tid långt före touchskärmar och förarstödssystem. Men standardutrustningen var generös redan i GL-modellen, eller vad sägs om inifrån justerbara backspeglar, bältesförsträckare, centrallås, kromad grill, servo, plyschklädsel och varvräknare. GLT- och Turbomodellen hade ABS, diffspärr, aluminiumfälgar och en svart rutgrill.
Bilen dömdes ut redan från start av en i stort sett enig motorpress. Var det här det bästa Volvo kunde åstadkomma på 1990-talet? Många trodde bilen bara var en kort övergångslösning fram till 850-serien som skulle presenteras ett år senare. Men köparna hade en helt annan uppfattning. Många var misstänksamma mot Volvos nya framhjulsdrift och valde den bakhjulsdrivna klassikern. Volvo 940 visade sig också vara svårslagen som taxibil. Modellen kom att leva hela åtta år, fram till 1998.
Den femte februari 1998 rullade de två sista bilarna ut från Torslandafabriken. Den näst sista bilen, en vit 940 Classic, levererades till Sigvard Åberg som köpte sin 24:e Volvobil. Volvos vd Tuve Johannesson överraskade honom och gav honom bilen i gåva. Den allra sista bilen kördes direkt till Volvos museum där den står än i dag.
När 940 lades ner gick flera Volvoepoker i graven. Det var den sista (?) bakhjulsdrivna Volvon. Och det var den sista Volvon som hade en rödmotor i gjutjärn från Skövde.
Totalt blev det 668 226 bilar tillverkade i Volvo 900-serien. De är fördelade på 478 831 940-bilar och 189 395 bilar i 960/SV90-serien. De allra flesta rullar på våra vägar än i dag.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter