En diplomatisk bilduell har blossat upp mellan Sverige och Finland. Volvo vill ha tillbaka två extremt sällsynta museifordon från Finland. Men Volvo Car Finland ger kalla handen.
– Volvo 264 TE släpper vi aldrig. Bilen ska stanna i Finland, säger deras kommunikationsansvariga.
Volvo i Sverige har uttryckt ett starkt intresse för att få två mycket ovanliga Volvo-bilar från Finland till sitt museum World of Volvo i Sverige. Det handlar om bilar som Volvo Car Finland har bevarat i sitt garage under flera decennier, och som tillverkaren i Sverige nu gärna skulle vilja ha i sin samling på sitt museum.
Men Volvo Car Finland ger kalla handen, skriver Ilta-Sanomat.
– Volvo 264 TE släpper vi aldrig. Museet har varit intresserat, men bilen ska stanna i Finland säger Mia Pelttari, kommunikationsansvarig på Volvo Car Finland, till tidningen.
De bilar som Volvo är särskilt intresserade av är en Volvo 264 TE från 1977 och en Volvo PV831 från 1951. 264 TE är en limousinversion av den på sin tid vanliga 200-serien, medan PV831 var en representativ bil för höga chefer på 50-talet. Enligt Pelttari tillverkades endast 335 exemplar av Volvo 264 TE.
– Bilen tillverkades ursprungligen för det svenska kungahuset. Den har också varit i DDR:s användning, berättar Pelttari.
Några av de förlängda Volvobilarna gick också till Erich Honeckers regim i Östtyskland, och han hade senare även limousiner från Volvos 700-serie. Pelttari berättar att även Volvos egen personal har velat köpa dessa ovanliga bilar genom åren.
– Personalen har haft en vilja att köpa bilar, men trots många förfrågningar har man inte velat sälja dem.

Av de två bilar som Volvo-muséet i Sverige är mest intresserade av har 264 TE åtminstone i viss mån använts aktivt i Finland under årtiondena. Bilen har 85 000 kilometer på mätaren.
– Med bilen har man i Finland bland annat kört rockstjärnor. I bilen har också Pehr G. Gyllenhammar suttit, som var hela Volvos VD åren 1971-1983, berättar Pelttari.
Volvos intresse för bilarna i Finland väcktes på nytt för ungefär ett år sedan, när Volvo öppnade upplevelsecentret World of Volvo i Göteborg. Denna anläggning ersätter Volvos tidigare museum vid Torslandafabriken, där Volvos museibilar har förvarats.
För närvarande visas dock ingen 264 TE-modell på World of Volvo, vilket kan förklara tillverkarens intresse för det finska exemplaret, som är i toppskick och helt i originalutförande.
– Våra bilar har hela tiden förvarats i ett varmt garage och deras skick hålls därefter, säger Pelttari.
Och där ser de ut att fortsätta förvaras. För just nu är finnarna stenhårda och vägrar släppa ifrån sig de svenska rariteterna. I Finland visades nyligen 64 TE och PV831 på en mässa, men på Volvo-muséet i Sverige lär vi inte se dem – i alla fall inte inom en snar framtid.
Tipsa om nyheter: [email protected]
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.