För dig som vågar vägra SUV – nu visar Mercedes kombiversionen av nya E-klass. Bilen får ett elegant utseende och en sluttande taklinje som påminner om CLS Shooting Brake. Laddhybriden kommer nu 10 mil på en laddning.
Den första kombiversionen av Mercedes E-klass lanserades i slutet av 1970-talet och var ofta en bil för taxiåkare eller de som hade bilen som arbetsredskap. När den nya visas kombiversionen av E-klass 2024 är kombin mer elegant än tidigare.
Kombibilar för numera en tynande tillvaro mot SUV:ar, men nya E-klass kombi kan vara ett schangdobelt alternativ för den som vågar välja bort SUV:en. Bilen har till och med drag av gamla CLS Shooting Brake. Och det är svårt att missa att det är en Mercedes – den treuddiga stjärnan visas två gånger i fronten och fem gånger.
Trots bilens sobra former har innerutrymmet blivit större. Framförallt är det benutrymmet i baksätet som vunnit på det 22 mm längre axelavståndet. Men bagageutrymmet är lite mindre och rymmer nu 615 liter mot tidigare 640. Med fällda säten går det in 1830 liter mot 1820 hos föregångaren.
Storsäljaren i Europa väntas bli laddhybriden E300e som kombinerar en fyra på 204 hästkrafter med en elmotor på 129 hästkrafter. Den totala systemeffekten på 312 hästkrafter slungar upp bilen till 100 km/h på bara 6,5 sekunder. Räckvidden är hela 10 mil. Senare kommer även en laddhybrid med dieselmotor.
Från start kommer också mildhybriderna E200 som instegsmodell med 204 hästkrafter. E220d lämnar 197 hästkrafter. Samtliga kombibilar kommer med luftfjädring på bakvagnen, framtill är det tillval.
I övrigt är det mesta sig likt från E-klass sedan som debuterade i april. Bilen kommer med en stor MBUX-skärm och bland annat en selfiekamera och Angry Birds. Passageraren kan titta på tv, medan videon stängs av om föraren försöker titta.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter