V8-pickupen slipper skattechock – Volvon som går på HVO100 chockhöjs

En Dodge Ram V8 med 400 hk kostar 2400 kr per år i skatt – medan en Volvo XC60 B5  höjs till 13 500 kr. 
V8-pickupen kan köras på etanol – Volvon straffas trots att den kan köras på det fem gånger klimatsmartare HVO100. 
Nu kritiserar Transportstyrelsen regeringen för att etanol gynnas framför HVO100.

Dodge RAM som kan köras både på bensin och etanol har en fordonsskatt på endast 2400 kr / år.

Regeringens nya förslag till förstärkt och förenklad bonus-malus gör att bensinbilar som får köras på etanol gynnas ytterligare i förhållande till dieselbilar som får köras på HVO100. Detta trots att nästan alla forskare är överens om att HVO100 är bättre för klimatet än etanol. Enligt Energimyndigheten släpper en personbil som körs på HVO100 ut drygt 20 gram CO2/km, medan en etanolbil enligt myndigheten släpper ut fem gånger mer, över 100 gram CO2/km.

Trots att dieselbilar som körs på HVO100 är bland det mest miljösmarta som finns just nu kommer alla dieselbilar som får köras på HVO100 få kraftigt höjd malusskatt från 1 april enligt regeringens nya förslag. En av de mest sålda dieselbilarna, Volvo XC60 B5 AWD, får sin skatt höjd med 3000 kr till 13 500 kr/år för ett CO2-utsläpp på 177 g/km. Volvon kan köras på HV100, men får ändå en skattehöjning på nästan 30 procent. 

Bensinbilar som kan köras på etanol får fortsatt en stor skattelättnad, trots att etanol enligt Energimyndigheten släpper ut fem gånger mer CO2 än HVO100. En effekt är att den stora V8-pickupen Dodge Ram Laramie med en 5,7-liters HEMI-V8 på 400 hk kommer undan med 2400 kr i årsskatt. Körs V8-pickupen på bensin släpper den ut 352 gram CO2 per km, den har en tjänstevikt på 2655 kg. Bränsleförbrukningen är 1,49 liter per mil vid blandad körning. På etanol drar bilen omkring två liter milen vid blandad körning. När bilen väl är såld görs ingen kontroll eller uppföljning om ägaren kör på bensin eller etanol. 

Nu får regeringens olika villkor för etanolbilar och HVO100-bilar kritik – från egna myndigheten Transportstyrelsen. Transportstyrelsen är den som utfärdar skatterna till olika bilar och har uppmärksammat de olika villkoren, trots att HVO100 är mer klimatsmart. 

– Transportstyrelsen tolkning av promemorian är att etanolbilar gynnas ganska kraftigt av förslaget medan bilar som kan drivas med HVO inte gör det. Detta anser Transportstyrelsen ger en snedvridande styreffekt mellan dessa två bränslen trots att båda sänker CO2-utsläppen markant. HVO kommer förmodligen att kunna ha större potential än etanol för framtida minskningar av koldioxidutsläpp eftersom det medför en högre energieffektivitet totalt sett, skriver generaldirektör Jonas Bjelfvenstam i ett remissyttrande gällande det nya skärpta bonus-malussystemet. 

Tiden för att inkomma med remisser gick ut den 23:e november, CarUp har bett regeringen kommentera de kritiska synpunkterna från Transportstyrelsen. 

– Arbetet med att sammanställa remissvaren har precis påbörjats på miljödepartementet, då den sista svarsdagen var 23 november. Dessa svar kommer nu vara en del i beredningsarbetet. Jag avböjer därför att kommentera nu, säger Jakob Lundgren, pressekreterare hos miljöminister Isabella Lövin.