Högre skatt på äldre bilar skulle kunna göra så att elbilar kan fortsätta få klimatbonus. Nu vill Volkswagens Sverigechef att höjd skatt på äldre bilar ska övervägas.
– Kanske ska man utöka malusdelen till att också omfatta äldre bilar som en balans och för att finansiera systemet, säger Sten Forsberg till Teknikens Värld.
Allt fler nybilsköpare väljer en elbil eller laddhybrid. Det har gjort att kostnaden för att ge klimatbonus skenar och i år får köparna av elbilar och laddhybrider 7,4 miljarder kronor att dela på. En elbil ger i dag 70 000 kronor i bidrag till köparna. Från den 12 juli försvinner bonusen på dyra elbilar och laddhybrider får sänkt bonus.
Vid nyår sker en ny sänkning av klimatbonusar, något vissa inom bilbranschen är kritiska mot. En av Sveriges tyngsta makthavare inom bilbranschen gör nu ett utspel om att en förlängd malusskatt för äldre bilar ska övervägas – för att bonusen ska behållas. Det rapporterar Teknikens Värld från politikerveckan i Almedalen.
– Vi är med på en avtrappning men branschen behöver långsiktiga spelregler, vi tycker att vi bör ligga kvar på högre bonusar ännu en tid, säger Sten Forsberg vd för Volkswagen Sverige.
Volkswagens vd föreslår att man i stället ska överväga om bilar äldre än tre år ska räknas in i bonus-malus-systemet för att få in mer pengar till klimatbonus till nya bilar. I dag har nya malusbilar en förhöjd skatt i tre år. Det ska dock inte handla om att det gäller retroaktivt.
– Kanske ska man utöka malusdelen till att också omfatta äldre bilar som en balans och för att finansiera systemet, säger han till Teknikens Värld.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter