USA planerar att förbjuda försäljning eller import av bilar med kinesisk eller rysk hårdvara och mjukvara. Beskedet kan komma att drabba Volvo Cars och Polestar som delar både mjukvaror och hårdvaror med flera kinesiska bilmärken. Volvo bekräftar för Carup att de nu analyserar förslaget.
– I extrema situationer kan en utländsk motståndare stänga av eller ta kontroll över alla sina fordon som körs i USA, allt på samma gång, vilket orsakar krascher eller blockerar vägar, säger USA:s handelsminister Gina Raimondo.
USA:s handelsdepartement kommer idag att gå ut med ett förslag om förbud mot att sälja eller importera bilar med kinesisk eller rysk teknologi, uppger CNN och New York Times. Bilarna sägs kunna utgöra ett säkerhetsproblem genom att det går att göra fjärrsabotage eller samla in personuppgifter från förare.
Uppgifterna kommer från en telefonkonferens som USA:s handelsminister Gina Raimondo haft med journalister under söndagen. Förbudet för programvara kommer att träda i kraft för fordon av modellår 2027. När det gäller hårdvara träder förbudet i kraft för fordon från modellår 2030, uppger USA:s handelsdepartement.
USA har redan infört 100-procentig strafftull på elbilar tillverkade i Kina, men nu trappas handelskriget upp ytterligare. Många bilmärken har hårdvara från Kina. Vissa bilmärken har också mjukvaruutveckling i Kina. Till exempel delar Kina-tillverkade elbilen Volvo EX30 en stor del av tekniken med kinesiska Zeekr X och Smarts elbilar. Nya Polestar 4 delar en stor del av tekniken med Zeekr 001. Enligt tidigare uppgifter till Carup köps i princip all hårdvara till bilar som tillverkas i Kina in lokalt då det är billigare än att importera hårdvaran.
– För Volvo Cars är säkerhet alltid viktigast, och det gäller även när det kommer till dataskydd. All vår data hanteras i enlighet med tillämplig lagstiftning. Vi går just nu igenom förslaget från USAs handelsdepartement och analyserar vilka potentiella effekter förslaget eventuellt skulle kunna ha för oss och bilindustrin i USA, säger Volvo Cars presschef Kristin Boldemann Wester till Carup.
Enligt CNN gäller de nya reglerna alla uppkopplade bilar som använder mjukvara och hårdvara som gör att bilarna kan kommunicera, till exempel Bluetooth, WiFi och mobilteknik. Förslaget ska nu ut på remiss i 30 dagar innan president Joe Biden kan utfärda en ny förordning i slutet av sin presidentperiod.
– Det här handlar inte om handel eller ekonomiska fördela Detta är en strikt nationell säkerhetsåtgärd. Om Kina eller Ryssland, till exempel, kunde samla in data om var föraren bor eller vilken skola deras barn går i, var deras läkare är, så är det data som skulle göra amerikanen sårbar, USA:s handelsminister Gina Raimondo.
Enligt Vita Husets nationella säkerhetsrådgivare Jake Sullivan finns det bevis för att ”Kina förpositionerar skadlig programvara på vår kritiska infrastruktur i syfte att störa och sabotage”. Den kinesiska regeringen förnekar alla anklagelser från USA.
– Kina motsätter sig USA:s breddning av begreppet nationell säkerhet och de diskriminerande åtgärder som vidtas mot kinesiska företag och produkter, säger Lin Jian, talesman för Kinas utrikesministerium i ett uttalande.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter