Tyska ADAC har testat en Tesla Model Y under tre år. Efter 10 000 mil har de gjort flera intressanta upptäckter.
– Sammantaget har Tesla Model Y visat sig vara en pålitlig följeslagare under de 100 000 kilometer den hittills har körts – även om den inte har varit helt fri från mindre defekter och avvikelser.
Tesla Model Y är en relativt ny modell på marknaden och samtidigt en av de mest kända och populära elbilarna. Produktionen i Tyskland började först hösten 2022, och samma år köpte ADAC en Model Y för egna tester. Där påbörjades ett omfattande uthållighetstest på 100 000 km över tre år. Nu är resultatet sammanställt.
Från hösten 2022 till maj 2024 kördes bilen 30 000 km, ofta på Autobahn i hög hastighet. Från maj 2024 ökade körningen betydligt när bilen ingick i ett fullskaligt uthållighetstest. På bara 14 månader körde den ytterligare 70 000 km, med dagliga sträckor på i genomsnitt 165 km och i vissa fall 300–400 km under längre resor. ADAC konstaterar att Model Y klarar hastigheter över 200 km/h under längre sträckor. Något som många andra elbilar inte klarar på grund av tekniska begränsningar.

En stor fördel med Model Y är hur enkelt det är att planera laddstopp. Laddstationer är integrerade direkt i bilens navigationssystem, vilket gör det lätt även för nya elbilsförare. Dessutom identifierar bilen automatiskt Supercharger-stationer, så att du slipper extra appar, konton eller manuell inmatning. Allt som allt blir laddningen snabb och smidig, menar ADAC.
Tesla Model Y har visat sig vara pålitlig och lätt att underhålla. Bilen var inblandad i en parkeringsolycka vid 43 000 km, när ett annat fordon slog emot höger främre skärm och stötfångare. Reparationen tog sex veckor och täcktes av försäkringen. Utöver det har flera glasbyten gjorts: förardörrens fönster vid 246 km, vindrutan vid 5 860 km och 63 000 km, samt en mindre reparation vid 90 000 km efter en stenskada. Även däcktryckssensorer byttes vid 99 000 km. Service och underhåll har varit normalt och kostnaderna rimliga, bland annat för kontroll av bromsar, filter och vätskor.

ADAC noterade även några nackdelar: bilen har få knappar och rattkontroller, och att nästan allt styrs via bilens pekskärm eller digitala menyer. ADAC påpekar att dessa digitala menyer ofta tar längre tid att använda än vanliga fysiska knappar, vilket kan göra det mer omständligt och distraherande för föraren. Inte heller förarassistansen fungerar helt perfekt. Filbyten på motorväg sker ofta väldigt försiktigt och kan ibland avbrytas, vilket kan skapa problem för andra förare. Bilen har också ibland bromsat överdrivet mycket i vissa trafiklägen.
Bilen har haft en genomsnittlig energiförbrukning på 21,2 kWh/100 km, vilket är fullt acceptabelt med tanke på körning i höga hastigheter på motorvägar. Efter 100 000 km hade batteriet fortfarande 91–92 % av sin kapacitet kvar. Däremot har den maximala laddningshastigheten sjunkit från 257 kW till drygt 200 kW, vilket innebär att fast-charging har försämrats med ungefär 13 %. I praktiken laddas bilen nu 48,4 kWh på 30 minuter, jämfört med 55,7 kWh tidigare. Trots detta bedöms bilen fortfarande som pålitlig och väl lämpad för långresor.
– Det motsvarar normalt och icke-kritiskt åldrande. I detta avseende har batteriet visat sig robust och tillförlitligt hittills, särskilt eftersom det regelbundet laddades till 100 procent och snabbladdades relativt ofta under uthållighetstestet, uppger ADAC.
Sammanfattningsvis visar ADAC:s test att Tesla Model Y är en robust och effektiv elbil. Den klarar höga hastigheter under längre perioder och erbjuder en smidig laddningsupplevelse. Vissa begränsningar finns i användargränssnittet och förarassistansen, men överlag har bilen visat sig vara pålitlig även vid intensiv körning under flera år.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.














