Forskare i Norge stängde in en kinesisk elbil i ett bergrum. Upptäckten under ”projekt Lejonbur” förvånade dem. Norsk polisen studerar nu uppgifterna inför inköp av nya polisbilar.
– Det vi upptäckte var att bilen ständigt försöker ansluta till internet för att överföra information. Vi vet inte vad den här informationen kommer att användas till, men att den kan vara värdefull för utländska makters underrättelsetjänst är ganska uppenbart, säger Arild Tjomsland till Motor.no.
För ett par veckor sedan kom nyheten om att kinesiska elbussar kan fjärrstyras från Kina. Säkerhetsexperter i Norge stängde in en elbuss från Yutong i ett hermetiskt tillslutet bergrum. De upptäckte att bussen bussens batteri och strömförsörjning kan fjärrstyras från Kina. Även bussens programvara och diagnossystem kan uppdateras genom att den är uppkopplad till Kina.
Upptäckten fick stort genomslag och orsakade storuppmärksamhet. De norska säkerhetsexperterna gjorde förra året samma test på en kinesisk elbil i ”Projekt Lejonbur”. Frågan har nu blivit het i Norge igen. Norska polisen ska köpa in 1500 nya polisbilar efter att avtalet med Volvo Cars gått ut. Precis som svenska polisen har den norska kört Volvo V90 och XC60. Flera kinesiska elbilsmärken väntas delta i upphandlingen då norska polisen kan gå över till elbilar.

Säkerhetsexperten Tor Indstøy på Telenor och seniorrådgivare Tjomsland vid Universitetet i Sørøst-Norge körde in sin egna Nio ES8 elbil i ett hermetiskt tillslutet bergrum för att kunna isolera datasignalerna från elbilen. Upptäckten de gjorde förvånade dem. Bilen försökte ständigt ansluta till internet för att överföra signaler, även när den var helt avstängd.
– När den var helt utom täckning upptäckte vi att den försökte ringa det kinesiska satellitsystemet BeiDou. Den försökte förmodligen bara ta reda på var den befann sig, men det är intressant att den har möjlighet att välja BeiDou framför GPS, vilket är vanligt här i väst, säger Arild Tjomsland till Motor.
BeiDou är ett kinesiskt nätverk av 35 satelliter som ägs av China National Space Administration. Det är Kinas motsvarighet till GPS och används både civilt och militärt.
– Vi upptäckte att bilen sänder ut signaler hela tiden. 90 procent går till Kina, säger Tor Indstøy till NRK Radio.
Norska polisen uppger att polisbilarna de ska köpa in inte får kommunicera med leverantören eller tredje part. Säkerhetsexperterna avråder norska polisen från att förlita sig på tillverknas uppgifter och dokumentation om datasäkerhet.
– Våra tester visade att det fanns ett stort gap mellan vad tillverkarna uppgav i sin dokumentation och vad bilen lagrade och kommunicerade i verkligheten. Det finns därför stor anledning att genomföra egna tester av de bilar som är aktuella för köp, säger Arild Tjomsland till Motor.no.
Kinesiska ambassaden i Norge har tidigare tillbakavisat uppgifterna om att bilarna skulle samla in data och utgöra säkerhetsrisker.
– Anklagelserna om att kinesiska elbilar kan utgöra ett så kallat säkerhetshot har aldrig stötts av bevis, vilket gör det till inget annat än en ogrundad konspiration, skriver de i ett mejl till NRK.
Biltillverkaren Nio uppger att de följer alla GDPR-regler för bilar och att alla uppgifter är anonymiserade.
– Teknisk fordonsdata behandlas, anonymiseras och krypteras exklusivt i fordonet och delas inte med Nio:s molntjänst om inte användaren har samtyckt till detta, skriver talespersonen Vijay Sharma på NIO till NRK.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















