Upptäckten – när Clarkson testar Volvo XC60

Sveriges mest sålda bil hyllas – av Jeremy Clarkson. Bilgurun har testat nya Volvo XC60 och upptäckte att den är överlägsen nya elbilar. 
– Den är lika enkel att använda som en kökshandduk.

Åtta år gammal – men en större succé än någonsin. Samtidigt som biltillverkarna spottar ur sig nya knapplösa elbilar i en rasande takt söker sig bilköparna till en svensk bil som utvecklades av svenska ingenjörer för mer än ett decennium sedan. När Volvos försäljning av elbilar rasar går Volvo XC60 åt motsatt håll. I Sverige har försäljningen ökat med 31 procent i år. Mer än var tredje ny Volvo som tillverkas är en XC60. 

Volvo körde hem en XC60 till Jeremy Clarksons bondgård Diddly Squat Farm några mil norr om Oxford för att han skulle kunna testa den. Han vill förklara modellens monumentala succé på ålderns höst med en tilltagande klimatskepsis hos massorna. Motorgurun förvånas att det är unga som svängt mest.

I en tid när biltillverkarna spottar ur sig nya elbilar söker sig bilköparna till klassiska Volvo XC60.
Volvo XC60

– Till och med Greta Thunberg har övergett sitt globala uppvärmningskampanj och beslutat att palestiniernas svåra situation i Gaza är viktigare än vädret. Detta måste vara en oro för Labour-rörelsen eftersom Rachel Reeves, som vi vet, för närvarande är upptagen med att hitta på en spännande uppsättning nya och straffande skatter för att kunna betala för netto-nollutsläpp – en politik som i allt högre grad inte ses som det minsta viktig, skriver Clarkson i The Sunday Times

Omsvängningen har orsakat monumentala problem för bilindustrin. Elbilar som kostat 10-tals miljarder att ta fram säljer inte alls lika bra som biltillverkarna hoppats. Bensinbilen Volkswagen T-Roc är Europas mest sålda bil. Volvos elbilar tappar stort. Istället är det åtta år gamla Volvo XC60 som köparna söker sig till. I år har modellen fått en liten ansiktslyftning med ny grill, större skärm och mer ljudisolering. 

– Denna plötsliga återgång till det normala har helt klart orsakat en hel del oro i styrelserummen hos Europas biltillverkare. De hade alla anammat diktatet att bensin och diesel snart skulle fasas ut och spenderade glatt miljarder på elektrifiering. Och nu upptäcker de att majoriteten av deras kunder inte är intresserade.

Jeremy Clarkson körde ut från Diddly Squat Farm i en ny Volvo XC60. Han har länge varit skeptisk mot elbilar. Först var han skeptiskt då han även hatar mellanstora SUV:ar för mellanchefer. Även den nya motellrumsröda färgen på Volvon var ful, tyckte han. Men i XC60 tycker han sig ha hittat den perfekta bilen.  Den har både knappar och växelspak. Han fann att allt var enklare att använda än på nya elbilar helt utan knappar. 

Jeremy Clarkson fann inredningen perfekt, trots att det inte finns särskilt många riktiga knappar i en Volvo XC60.
Nackdelen med XC60, enligt Clarkson, är att den fyrcylindriga motorn låter ansträngd och får jobba hårt och drar mycket bensin när bilen inte körs på el.

– Den är lika enkel att använda som en kökshandduk. När andra biltillverkare monterar en knapp gör den olika saker beroende på hur ofta du trycker på den eller hur länge du håller den nere. Inte Volvo. Varje knapp gör en sak och bara en sak. 

Nyligen gick Volvo XC60 om Volvo 240 som den mest sålda Volvon genom tiderna. Och detta är kanske så nära en 240 vi kommer i dagens tidevarv. Men snart är de tiderna förbi. I Storbritannien förbjuds den om drygt fyra år, I EU om nio år. Volvo vill helst inte tillverka bilar med bensinmotorer längre.

– Det här är en imponerande bil. Priset är lika bra som sina tyska konkurrenter, men den är bättre. Den är anspråkslös, bekväm, förnuftig och, åtminstone invändigt, vackert utrustad. Och om mindre än fem år kommer du inte att kunna köpa den längre. Eller kommer du det?

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt