Stora svenska bilistorganisation går ut med uppmaning till alla bilister om däckbytet. Och varnar för en vanlig fälla.
– Det finns inga ursäkter att inte vara väl förberedd, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
Köerna börjar ringla långa från svenska däckverkstäder. Men fortfarande kör miljontals bilister fortfarande på sommardäcken. När solen tittar fram och kvicksilvret står på 10 plusgrader kan vinterdäcken kännas som kan skjutas upp.
– Det blir halt på vägarna även den här vintern! För att slippa stress och brådska kan det vara bra att vara ute i god tid. Dubbdäck är tillåtna från första oktober, så det finns inga ursäkter att inte vara väl förberedd, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på bilistorganisatqnen M Sverige.
Den som ännu inte bytt behöver passa på att se över vinterdäcken i förrådet. Från den 1 december måste de sitta på bilen om det råder vinterväglag. Om du inte kollade upp dina vinterdäck redan när du tog av dem i våras är det läge att kolla mästerdjupet. Lagens säger att de måste ha minst 3 millimeter kvar. Ska du sätta på dem igen bör de ha betydligt mer än så. Passa också på att kolla när de är tillverkade. Det kan du utläsa på DOT-märkningens fyra sista siffror.

Experten varnar för fällan med däckverkstäder som vill stressa fram dyra nyköp av vinterdäck, trots att det inte är akut. Fundera istället i lugn och ro vilket däckköp du eventuellt vill göra och jämför däck och priser.
– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt. Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
De billigaste däcken är sällan de mest trafiksäkra, eller de som har bäst livslängd. Att köpa dyrare däck kan löna sig i längden, enligt M Sverige. Att köpa billiga däck med kort livslängd blev i jämförelsen 10 000 kronor dyrare jämfört med att köpa dyrare däck som klarade mer än dubbelt så lång körsträcka. Det kan också löna sig att köpa däcken från rätt ställe, för det kan skilja många tusenlappar på samma vinterdäck.
– När det gäller vinterdäck är det viktigt att ta del av oberoende tester. EUs däckdekal ger sällan hela bilden av ett vinterdäck för nordiskt klimat, säger Carl-Erik Stjernvall.

Det här gäller för vinterdäcken
• Vinterdäck krävs när det är vinterväglag från 1 december till 31 mars, men sitter i praktiken på bilen under hela perioden.
• Dubbdäck är tillåtna 1 oktober till 15 april, undantaget om det är eller förväntas bli vinterväglag även innan eller efter dessa datum.
• Minsta tillåtna mönsterdjup för vinterdäck är 3 millimeter.
• Välj dubbade eller dubbfria däck baserat på väglaget där du oftast kör.
• Sedan 2024 måste friktionsdäck ha alptopp-snöflinge-märkningen för att vara ett godkända.
Källa: M Sverige
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















