Volvos elbil skulle ta den asiatiska marknaden med storm. Men den har istället visat sig vara ett stort fiasko. Nu uppges Volvo vara på väg att stoppa en bensinmotor i elbilen.
Volvo EM90 lanserades med buller och bång som en lyxig, helelektrisk minibuss för den kinesiska marknaden. Den byggs på samma plattform som Zeekr 009 och har plats för sju personer i en interiör med hög komfort. Prislappen ligger på över 1,2 miljoner kronor och tanken var att locka Kinas nyrika med en kombination av skandinavisk design och elektrisk framdrift.
Men mottagandet har blivit allt annat än vad Volvo hoppats på. Den har floppat rejält, vilket Carup skrivit om tidigare. I mars såldes bara 33 exemplar av modellen i Kina. I ett land med över hundra inhemska bilmärken där elbilsutvecklingen går snabbare än någon annanstans i världen har EM90 inte lyckats vinna konsumenternas förtroende. Nu kan det dock vara på väg att hända något oväntat, avslöjar Car and Driver.

Nya patentbilder från amerikanska patentverket visar en version av EM90 med en extra lucka på högersidan bak. Det är något som inte finns på den nuvarande eldrivna modellen. Enligt Car and Driver tyder på att Volvo experimenterar med en konstruktion där bilen får både ladduttag och tanklock. Det innebär i praktiken att minibussen skulle kunna göras om till en så kallad EREV som är en elbil med räckviddsförlängare i form av en bensinmotor.

En sådan lösning kan vara Volvos sätt att rädda den misslyckade modellen. På flera marknader har intresset för stora elbilar minskat, inte minst när laddinfrastrukturen släpar efter. Många i Kina efterfrågar elbilar med räckviddsförlängare Med en bensinmotor som kan ladda batteriet under färd försvinner den största oron – räckvidden. Det gör också bilen mer attraktiv i länder där laddmöjligheterna är begränsade.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.