Försök pågår att rädda den konkursade svenska ellastbilstillverkaren Volta Trucks. Ledningen uppges ha fått 10-20 förfrågningar om att köpa bolaget.
– Vi var 30 dagar från produktion när konkursen kom, säger en källa till Reuters.
I tisdags försattes det svenska ellastbilsbolaget Volta Trucks i konkurs. Det svenska bolaget satsade på att utveckla och tillverka den elektriska lastbilen Volta Zero. De har uppgett att det fanns 6500 beställningar och att DB Schenker och brittiska hovet stod på kundlistan.
Nu kommer uppgifter om att det pågår försök att rädda företaget och få lastbilen i produktion. Det var mycket nära att tillverkningen startade hos Magna-Steyr i Österrike, men Voltas batterileverantör Proterra gick också i konkurs. Enligt Reuters källor var produktionsstarten bara 30 dagar borta.
Volta ska nu ha fått 10-20 förfrågningar från investerare om att köpa det konkursade bolaget, så hoppet om en räddning lever. Bland ägarna innan konkursen fanns bolagets grundare, Byggmästare Anders J Ahlström och storägare till godisbolaget Cloetta.
– Detta är sorgligt och oerhört tråkigt, inte minst för grundare, anställda och för alla leverantörer och kunder som visat passionerat intresse för Volta Trucks, sade Tomas Bergström, vd för storägaren Byggmästare Anders J Ahlström när konkursen offentliggjordes.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter